En ständig fråga för oss som arbetar med privacy tech och cookies är om man som webbplatsägare måste sluta använda amerikanska tjänsteleverantörer som Google Analytics, och Ads eftersom USA och EU verkar ha svårt att få till ett datadelningsavtal. Det är en bra fråga. Det saknas ett dataöverföringsavtal, eller adekvansbeslut,... read more →
Sep
19
Sep
19
Går det att omfamna dataskyddslagarna utan att förlora kraften i den digitala marknadsföringen? Det är inte bara praktiskt möjligt, utan också strategiskt nödvändigt. Eran för den dataetiska marknadsföringen har börjat → så här omfamnar du den. Vibeke Specht jobbar som Privacy Advisor på Cookie Information. En marknadsledande plattform inom legal... read more →
Sep
15
Föreläsning, den 21 november i Malmö Att erbjuda värdefullt innehåll på sin webbplats är ingen bonus - det är en grundförutsättning. Inte minst för att kunna konkurrera i sökmotorer och möta kunden var i köpresan de än befinner sig. I min föreläsning går vi igenom hur SEO spelar in... read more →
Sep
07
Föreläsning, den 21 november i Malmö Vi vet att vi måste anamma ett datadrivet arbetssätt för att ta vara på den fulla potentialen i digital marknadsföring. Men hur gör man? Datan finns, men att använda den är en annan sak. Kanske känner du igen dig. Tillsammans tar vi oss igenom... read more →
Jun
01
Under denna sista föreläsning för årets Internet i Fokus, pratade Daniel Lazic (vd & strateg - Convertor) om Kundresan och vi tittade på varför vissa företag lyckas medan andra inte gör det. Vad gör de rätt och vilka fel gör de andra? Det finns 3 regler när man designar en... read more →
May
29
Natalia är VD och senior strateg på reklambyrån Futency och kan allt om fenomenet TikTok, som ritat om kartan totalt för marknadsföring på sociala medier. Föreläsningen börjar på ett litet annorlunda sätt, Natalia ber oss alla att ställa oss upp. Hon frågar vilka som gjort TikTok för sitt jobb. Några... read more →
May
26
Oskar Alm som är Sales Executive på BrightBid, guidade oss i denna föreläsning, igenom avancerad teknik som AI (artificiell intelligens) och maskininlärningsmodeller. Det kan var svårt att släppa kontrollen; vi ju kan själva! Vi kollar själva upp saker, vi googlar etc. Google försöker svara på de frågor som vi ställer... read more →
May
24
Kristoffer från digitalbyrån 24hr påbörjar sin föreläsning med att på ett roande sätt, förklara hans egen frustration bakom de uppdateringar som gjorts i Google’s senaste version av Google Analytics 4 (GA4). Saker som han vant sig vid att kunna hitta till snabbt och enkelt i Universal Analytics (UA) som använts... read more →
May
20
Ulrika Viberg är en guru inom SEO och har arbetat mycket inom detta område utomlands. Hon har varit på några av de största företagen i världen, som eBay, Rocket Internet och Omnicom Media Group. I Sverige är hon bland annat känd från SEO Podden som Tony Hammarlund sänder. Hon är... read more →
May
16
Efter en god och välbehövlig lunch äntrade Jenny Hultman från Högskolan Kristianstad scenen. Jenny har arbetat med marknadsföring inom både privat och offentlig sektor i snart 20 år. Högskolan i Kristianstad är en liten högskola till ytan, men en stor högskola rent studentmässigt, då det idag finns 14 000 studenter... read more →