Martin Mazur
Martin Mazur är en av grundarna till kunskapbolaget tretton37 som fokuserar på att leverera skräddarsydda mjukvarulösningar till sina kunder. Han jobbar idag som CTO med fokus på teknisk inrikting, vision och kultur samt med att stötta kunder i deras förändringsresor. Martin har över 15 års erfarenhet av IT, mjukvara och internet och har alltid verkat i gränslandet mellan människan, teknik och affären.

Online hittar du honom på både
Twitter (@m_mazur) och Medium (@m_mazur).

Vem har du tillgång till på Internet om 10år?
”Det är en kul produkt men jag förstår inte hur dom ska få ihop affären.” Denna mening eller liknande meningar hördes ofta för några år sedan i relation till företag som Google, Facebook, Instagram och Twitter. Dom erbjöd oss produkter och tillgång till människor utan att, till synes, vilja ha betalt. När vi sakta förstod att dom hade kommit på andra affärsmodeller – modeller som bygger på att vi betalar med vår uppmärksamhet och numera med vår personliga data trillade polletten ner för dom flesta. När vi nu står i 2020 och blickar framåt, när konsumenten blir mer noga med vad – och till vem – dom delar med sig och adblock, tracker blockering och vpn blir vanligare bland den nya generationen står internet inför ett nytt skifte – ett skifte som kommer innebära nya affärsmodeller att för internet, nya sätt att ta betalt. Vad händer då med din publik? Vem kommer du ha tillgång till om 10år? Och vad kommer det att kosta?