För prisbelönta AD:n Susanne Ekelund är det inte uppdragets storlek som är det mest intressanta, utan utmaningen att skapa resultatinriktad kommunikation som är anpassad för olika tillfällen och kanaler.
– Jag älskar verkligen mitt arbete – den där känslan av att just det som vi tillför kan göra så mycket skillnad ger motivation och mening. Det är nog den största glädjen och drivkraften. Varje uppdrag
– ett förtroende.
Hon beskriver själv sin verksamhet som en kombination av konstnärligt och kommersiellt.
– Vi gör gärna om, tänker om och nytt tills vi känner att vi har löst uppdraget. Ofta är kriterierna att det ska vara nyskapande, kännas aktuellt och långsiktigt, spegla exakt företagets unika fördelar, hitta fram och beröra målgrupperna. Hellre »vara« något värdefullt än att »säga« det. Etiska värden är viktiga – vi litar på att människor är tänkande varelser som man inte behöver skriva på näsan.
Välja bort, koka ner, lyfta fram
– Det är en utmaning att gå in och försöka greppa kärnan i något som uppdragsgivaren kanske inte själv ser på grund av de är så djupt inne i sin egen bransch. Man måste ibland våga välja bort saker för att med kraft kunna lyfta fram de viktigaste bitarna. Ambitionen är att överträffa kundens förväntningar och samtidigt själv vara väldigt nöjd.
Som exempel berättar Susanne om SSG i Sundsvall, som ägs av sju skogsbolag i Sverige. Bolaget hade aldrig tidigare haft behov av att kommunicera utåt. En förändring skedde och besked kom från ledningen att det nu var dags att satsa på den externa kommunikationen. Tidigare kunde det hända att folk blev trötta av att lyssna på dem. I sin stora kompetens upplevdes de helt enkelt som för nördiga.
– Vi gick in och analyserade företaget. I en projektgrupp kokade vi ner budskapen i bilder och sätt att prata. Vi utgick från värdegrunden ”SSG skapar ordning”, vilket sedan fick genomsyra hela organisationen in i minsta detalj, från småsaker som brevpapper och Powerpointmallar till mässor, hemsida och filmer.
Feedbacken utifrån blev den bästa de kunde få, ett tydligt bevis på att strategin gick igenom: ”Äntligen förstår vi mer om vad ni gör!”
Susanne Ekelunds tre tips på hur du får ut mer av din kommunikationskontakt:
1. Se oss mer som en partner än en leverantör. Ge oss ett tydligt utrymme att göra vårt bästa för er. Lita och lyssna på oss precis som vi litar och lyssnar på att du kan ditt företag och dina produkter eller tjänster.
2. När du presenterar ett uppdrag som du vill ha hjälp med, presentera då samtidigt vilket behov som ligger bakom. Var öppen för lite vändande och vridande som kanske kan skapa andra och oväntade lösningar. Ju mer du ger och ju mer prestigelösa vi kan vara desto träffsäkrare blir resultatet.
3. Våga satsa. Ofta lönar det sig att göra ”lite mindre” fullt ut än att göra ”mycket” mindre bra.
Utmärkelser
2014 vann SE IDEA guld i Kolla! för den grafiska designen av skyltsystemet till Skogskyrkogården. Det skyltsystemet är gjort för att omfatta alla begravningsplatser under Stockholms stad. Norra begravningsplatsen är också klar och nu väntar resterande. Allt ska vara färdigt att levereras under våren.
2014 vann vi också silver i Svenska Designpriset för det grafiska konceptet till Sågverket, möten rum & kök, ett fantastiskt vandrarhem utanför Härnösand som lyckats bli en riktig magnet genom sin goda mat och tuffa inredningsdesign.
Susanne Ekelund är medlem i projektgruppen bakom Internet i fokus.
Kontakt
Susanne Ekelund, art director seidea.se hej@seidea.se Tw: @seidea LinkedIn
Skrivet av: Annika Dacke, kommunikatör, webbcopy, utbildare orera.nu Tw: @Annikadacke Li: se.linkedin.com/in/annikadacke
Comments are closed.