Marknad och Sälj arbetar båda mot samma mål – att säkra och hjälpa deras företag att växa. Men hur de går till väga skiljer sig markant.
Försäljning är en direkt process där säljaren pratar med kunden och styr dem mot att göra ett köp. Detta kan vara personligen, via telefon eller med ett digitalt kommunikationsvektyg. Processen kan ibland vara mycket lång där säljaren måste lära sig mer om kunden och sedan hjälpa dem att förstå hur produkten som erbjuds kan hjälpa till att lösa deras problem.
Marknadsföring är en mycket mer holistisk process som är utformad för att öka varumärkeskännedom och medvetenhet om produkten som i sin tur banar vägen till försäljning. För att lyckas måste allt detta ske i symbios med varandra… Men tyvärr är det ofta där förhållandet mellan de två avdelningarna upphör.
Föreläsning
På Internet i fokus kommer Oliver Lopez, vd på Structsales prata om de utmaningar (och möjligheter) som finns med att jobba tightare mellan marknad och sälj. Fokus kommer att vara hur marknadsförare kan föra ut sitt budskap internt så att säljarna förstår hur de kan agera för att positionera varumärket i sina kunddialoger och inte bara prata om produkter och priser. Helt enkelt, hur kan marknadsförare stötta säljarna till bättre och hållbarare affärer.
Oliver Lopez har jobbat och föreläst om försäljning under hela sin karriär. De senaste åren föreläser Oliver Lopez även om digital marknadsföring och leadsgenerering, då detta är direkt sammankopplat med försäljning. Att bara skapa leads som inte har någon förankring i försäljningsprocessen eller som inte kan kopplas till affären är att inte nå hela vägen fram.
Oliver har byggt upp en lång erfarenhet från transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare, hur företag bör agera i dagens digitala landskap och hur företag bör förbereda sig och planera för kommande trender inom försäljning och marknadsföring för att kunna fortsätta att skapa värde för kunderna i framtiden.
Framtidens säljare har en speciellt profil. De arbetar på ett nytt sätt, använder nya verktyg och jobbar med sina potentiella kunder genom att ge dessa den typ av information som är relevant för målgruppen i rätt skede. Nyckelord för moderna och framtidssäkrade säljare är att värdeskapande, utmanande, digitala och nyfikna. Oliver tar med sina föreläsningar med dig på en resa kring hur insikter och värdeskapande lägger grunden för framgångsrik och hållbar försäljning – nu och i framtiden.
Missa inte föreläsningen den 21 april på Scandic Triangeln i Malmö!
Boka dina biljetter redan nu!
Comments are closed.