BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy
Internet i fokus Internet i fokus Internet i fokus Internet i fokus
  • TALARE
  • PROGRAM
  • BILJETTER
  • BLI PARTNER
  • SENASTE NYTT
Internet i fokus Internet i fokus
  • TALARE
  • PROGRAM
  • BILJETTER
  • BLI PARTNER
  • SENASTE NYTT
Aug 31
sara lerén inuse

En sajt gör ingen sommar – effektstyr din webbsatsning

  • 31 August, 2016
  • User Experience, Varumärken, Webbdesign

Med förfinade arbetsmetoder och mer effektiva verktyg blir det allt lättare att skapa och uppdatera sajter, men det betyder inte nödvändigtvis att webben blir bättre. Om man inte har formulerat varför sajten finns och vem den är till för blir det också väldigt svårt att svara på om den är bra eller inte. En effektkarta med mätbara mål och prioriterade användare gör det möjligt att effektstyra och tidigt kunna testa om sajten skapar önskad nytta.

Effektstyrning är ett strukturerat och väl beprövat sätt att utgå från målen – de verksamhetseffekter som man är ute efter – när man utvecklar eller upphandlar IT-lösningar. När verksamhetseffekterna är tydligt definierade blir diskussionerna enkla, och både stora och små beslut i projektet kan baseras på kunskap och väl underbyggda antaganden istället för vad olika personer tycker.

Effektstyrning och effektkartläggning är inUse egna metoder. Med dem ser vi till att projektet styrs mot den önskade verksamhetsnyttan och att produkten som utvecklas eller upphandlas blir behaglig att använda.

Idag använder många organisationer effektstyrning och effektkartläggning. Några exempel är Hemnet, Metria, MittMedia, Socialstyrelsen, Systembolaget och Örebro kommun.

Missa inte Sara Lerén på scen den 20 oktober i Malmö!

inuse

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

About The Author

Comments are closed.

Recent Posts

  • Marknadsplatser kan lyfta din e-handel
  • Maximera effekten av e-postmarknadsföring genom best practice, tydlig strategi och analys
  • Tess Waltenburg blir Internet i fokus nya moderator

Archives

Categories

All rights reserved © IIF2025 - en del av Grafiska Akademin i Malmö