Traditionell tracking blir allt mindre tillförlitlig i en värld där webbläsare begränsar datainsamlingen för marknadsföring och integritetskrav skärps. Lösningen? Server-side Google Tag Manager (SSGTM). Genom att flytta datainsamlingen till en server får du längre cookielivslängd, högre datasäkerhet och mer tillförlitlig data – utan att kompromissa med webbsidans prestanda. Johan Strand, partner på Ctrl Digital – Sveriges ledande byrå inom tracking och digital analys, förklarar hur SSGTM fungerar, vilka fördelar det ger och hur du kan implementera det på din webplats. Oavsett om du arbetar med digital analys, marknadsföring eller utveckling är detta en teknik du behöver ha koll på för att säkerställa att du tar rätt beslut kring marknadsföring och förbättra optimeringen av dina kampanjer.
08:00-09:00
Registrering och frukost 


08:20-08:40
Frukostseminarium: Server-side GTM: Framtidens datainsamling
DIGITAL MARKNADSFÖRING – TRACKING – COMPLIANCE


09:00-09:05
Moderatorerna öppnar dagen
Vi är glada att presentera Afrodite Dastory och Apollonia San Contreras som årets moderatorer för Internet i Fokus. Tillsammans driver de den populära podden På tal om karriär, där de delar insikter, erfarenheter och diskuterar allt från arbetsliv till personlig utveckling. Med en öppen och filterlös dialog skapar de samtal som både inspirerar och engagerar. Afrodite är konsult inom marknadsföring och expert på att bygga varumärken genom strategiskt innehåll. Apollonia är marknadsansvarig på Kee och en ledande röst inom digital marknadsföring.

09:05-09:35
Jakten på snabba resultat – men till vilket pris? Varumärkets roll i hållbar tillväxt
BRANDING – MARKNADSFÖRING
I en tid där performance marketing dominerar, glömmer många bort kraften i ett starkt varumärke. Men vad händer när algoritmer optimerar för klick, men varumärket inte hänger med? Under denna föreläsning får du ta del av de senaste trenderna inom varumärkesmarknadsföring och konkreta insikter om hur rätt balans mellan brand och performance marketing kan accelerera tillväxt. Lär dig hur ledande varumärken skapar långsiktiga relationer, sticker ut i bruset och samtidigt driver mätbara resultat. Missa inte nycklarna till framtidens marknadsföring – där varumärket gör skillnaden. Magnus Äng är medgrundare av Topvisble – en ledande digital byrå som är specialiserad på onlinemarknadsföring och har över 20 års erfarenhet av digital marknadsföring, leadsgenerering och e-handel på internationella och nationella marknader.

09:35-10:05
E-E-A-T: Why It’s Not Just an SEO’s Problem
SEO – MARKETING
10:05-10:30
Kaffepaus + mingel 



10:30-11:05
SoMe 2025: Algoritmer, Viral Framgång & Långsiktig Tillväxt
SOME – INSTAGRAM
Melissa Sondell jobbar som Creative Director. Har en master i MFA från HDK (designprogrammet) och har jobbat med marknadsföring i 16 år. Började tidigt med instagram (när det lanserades i Sverige i okt 2010) Men hade redan innan det fotograferat och dokumenterat sin vardag i bloggform. Driver idag 8 olika instagramkonton där det personliga: Melissa_sondell är det största med 21K följare. Där blandas humorklipp med familjen ihop med vardagsaktiviteter, dialekter, generationer och pinsamma historier. Många utav klippen har fått över en miljon views.

11:05-11:30
Algoritmer och psykologi – en psykologs syn på sociala medier
SOCIALA MEDIER
Hur påverkas vi av sociala medier? Skärmtid, självdiagnostisering och algoritmernas kraft formar våra beteenden mer än vi tror. I denna föreläsning får du en djupare förståelse för både risker och möjligheter med sociala medier. Kan sociala medier trigga ätstörningar? Är det problematiskt att dela sin journal på sociala medier? Och hur kan vi använda digitala plattformar för att må bättre? Legitimerad psykolog Sofia Bilbao driver Sveriges största psykologkonto på TikTok och föreläser om hur sociala medier påverkar vår psykiska hälsa. I föreläsningen “Algoritmer och psykolog” analyserar hon plattformarnas inverkan på beteenden och självbild samt ger konkreta verktyg för en hälsosam digital närvaro

11:30-12:00
Future-Proof Links: Users, Updates & AI
SEO – AI
12:00-12:50
LUNCH + mingel 

13:00-13:30
Breakout 1: Framtidssäkrad marknadsföring – Så använder du din förstapartsdata smartare
DIGITAL MARKNADSFÖRING – AI
När tredjepartsdata blir allt mindre tillförlitlig är en nyckeln till framgångsrik digital marknadsföring att aktivera förstapartsdata på ett smart sätt. Men hur omvandlar du systematiskt rådata till insikter som verkligen driver affären framåt? I denna föreläsning visar Ted Solomon från Ctrl Digital – Sveriges ledande byrå inom tracking och digital analys – hur företag bör skapa processer för att systematiskt aktivera sin förstapartsdata. Med praktiska lösningar och konkreta case får du både inspiration och en tydlig väg framåt. Du lär dig varför aktivering av förstapartsdata skapar affärsnytta, vilka resurser som behövs för att komma igång, hur du steg för steg bygger ett aktiveringsprogram och hur AI kan hjälpa dig att skala upp dina insatser. Detta är föreläsningen för dig som vill omvandla data till faktiska resultat.

13:00-13:30
Breakout 2: Information kommer inom kort…
DIGITAL MARKNADSFÖRING
Information kommer inom kort…

13:00-13:30
Breakout 3: Information kommer inom kort…
DIGITAL MARKNADSFÖRING
Information kommer inom kort…

13:30-14:00
Gör dig själv 8X mer produktiv med din egna AI Agent!
AI

14:00-14:30
Video + AI: Maximera din räckvidd – minimera kostnaderna
VIDEO – AI
Vi vet att video är oslagbart i nästan alla kanaler, men ändå producerar vi för lite. Varför? För att det känns dyrt, tidskrävande och svårt. Men med AI och smart automatisering kan du skapa mer video än någonsin, utan att öka arbetsbördan eller spräcka budgetarna. I den här föreläsningen ger Jonna Ekman, kommunikationschef på Storykit, konkreta insikter om hur du kan omvandla befintligt material till video, publicera mer innehåll och effektivisera din process. Jonna är djupt rotad i historieberättandet. Med en bakgrund på Expressen, TV3 och Aftonbladet har hon sett att bra innehåll alltid vinner – oavsett avsändare. De senaste tio åren har hon varit en nyckelspelare i att bygga Storykit till en världsledande aktör inom automatiserad videoproduktion.
14:30-15:00
Eftermiddagsfika + mingel 

15:00-15:30
5 vanliga fel som marknadsförare gör med AI-verktyg (och hur man använder dem rätt)
AI – MARKNADSFÖRING
AI är en gamechanger för marknadsföring – men bara om du använder det rätt! I den här föreläsningen avslöjar Henrik de vanligaste misstagen marknadsförare gör när de arbetar med AI-verktyg och hur du kan undvika dem. Du får konkreta exempel, smarta strategier och praktiska tips för att få ut maximalt värde av AI i din marknadsföring. Missa inte chansen att ta din AI-användning till nästa nivå! Henrik Vikström, VD och medgrundare av Pixel Nordic, är en ledande SEO-expert med över 16 års erfarenhet. Utöver sin expertis inom SEO har Henrik en stark passion för artificiell intelligens och dess potential att revolutionera digital marknadsföring.

15:30-16:00
The Rise of Data-Driven Influencer Marketing: Turning Insights into Impact
AI – INFLUENCER MARKETING


16:00-16:30
AI-pepp eller AI-stress? Så går du från överväldigad till överlägsen
AI – DIGITAL MARKNADSFÖRING
Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg och specialist inom digital marknadsföring och tjänsteutveckling. Hon har jobbat med snabbväxande techstartups och välkända varumärken i en rad olika branscher.
Mathias Westphal är tillväxtstrateg med lång erfarenhet av varumärkesutveckling och innovation, och har bland annat varit global marknadsdirektör för Absolut. Petronella och Mathias grundade Maniola 2018, och tillsammans har de utbildat över 100 organisationer om AI och förändringsledning under de senaste två åren.