08:00-09:00

Registrering och frukost ☕️🥪

08:20-08:40

Frukostseminarium: Server-side GTM: Framtidens datainsamling
DIGITAL MARKNADSFÖRING – TRACKING – COMPLIANCE

Traditionell tracking blir allt mindre tillförlitlig i en värld där webbläsare begränsar datainsamlingen för marknadsföring och integritetskrav skärps. Lösningen? Server-side Google Tag Manager (SSGTM). Genom att flytta datainsamlingen till en server får du längre cookielivslängd, högre datasäkerhet och mer tillförlitlig data – utan att kompromissa med webbsidans prestanda. Johan Strand, partner på Ctrl Digital – Sveriges ledande byrå inom tracking och digital analys, förklarar hur SSGTM fungerar, vilka fördelar det ger och hur du kan implementera det på din webplats. Oavsett om du arbetar med digital analys, marknadsföring eller utveckling är detta en teknik du behöver ha koll på för att säkerställa att du tar rätt beslut kring marknadsföring och förbättra optimeringen av dina kampanjer.

09:00-09:05

Moderatorerna öppnar dagen

Vi är glada att presentera Afrodite Dastory och Apollonia San Contreras som årets moderatorer för Internet i Fokus. Tillsammans driver de den populära podden På tal om karriär, där de delar insikter, erfarenheter och diskuterar allt från arbetsliv till personlig utveckling. Med en öppen och filterlös dialog skapar de samtal som både inspirerar och engagerar. Afrodite är konsult inom marknadsföring och expert på att bygga varumärken genom strategiskt innehåll. Apollonia är marknadsansvarig på Kee och en ledande röst inom digital marknadsföring.

09:05-09:35

Jakten på snabba resultat – men till vilket pris? Varumärkets roll i hållbar tillväxt
BRANDING – MARKNADSFÖRING

I en tid där performance marketing dominerar, glömmer många bort kraften i ett starkt varumärke. Men vad händer när algoritmer optimerar för klick, men varumärket inte hänger med? Under denna föreläsning får du ta del av de senaste trenderna inom varumärkesmarknadsföring och konkreta insikter om hur rätt balans mellan brand och performance marketing kan accelerera tillväxt. Lär dig hur ledande varumärken skapar långsiktiga relationer, sticker ut i bruset och samtidigt driver mätbara resultat. Missa inte nycklarna till framtidens marknadsföring – där varumärket gör skillnaden. Magnus Äng är medgrundare av Topvisble – en ledande digital byrå som är specialiserad på onlinemarknadsföring och har över 20 års erfarenhet av digital marknadsföring, leadsgenerering och e-handel på internationella och nationella marknader.

09:35-10:05

E-E-A-T: Why It’s Not Just an SEO’s Problem
SEO – MARKETING
E-E-A-T – experience, expertise, authoritativeness and trustworthiness – has been one of the biggest topics in the SEO industry in recent years. We know how valuable it is in demonstrating to users – and Google – that a business is a trusted source of expertise. But successful E-E-A-T execution can’t be achieved by one SEO team alone – it needs a multi-channel approach across all areas of digital marketing. In this talk, Liv will explain the principles behind successful E-E-A-T implementation and how this can be achieved using a multi-channel approach. Attendees will learn why no marketing channel can afford to ignore E-E-A-T in 2025 and see examples of this successful collaboration in action, coming away with actionable tips for seeing the same success on their own websites. 

10:05-10:30

Kaffepaus + mingel ☕️

10:30-11:05

SoMe 2025: Algoritmer, Viral Framgång & Långsiktig Tillväxt
SOME – INSTAGRAM
Hur ser framtiden ut för sociala medier – och framför allt Instagram? I denna insiktsfulla paneldiskussion dyker vi ner i de senaste algoritmförändringarna, vad som verkligen fungerar för att nå ut viralt I sociala medier och strategier för att bygga en långsiktig, engagerad publik. Content creators Melissa Sondell, Martin Arvebro och SoMe strateg Sara Almosaibi från Brandwatch delar konkreta tips, aktuella trender och insikter som hjälper dig att maximera din räckvidd och digitala närvaro. Ytterligare en talare och moderator kommer finnas med i panelen. Mer information kommer inom kort…

Melissa Sondell jobbar som Creative Director. Har en master i MFA från HDK (designprogrammet) och har jobbat med marknadsföring i 16 år. Började tidigt med instagram (när det lanserades i Sverige i okt 2010) Men hade redan innan det fotograferat och dokumenterat sin vardag i bloggform. Driver idag 8 olika instagramkonton där det personliga: Melissa_sondell är det största med 21K följare. Där blandas humorklipp med familjen ihop med vardagsaktiviteter, dialekter, generationer och pinsamma historier. Många utav klippen har fått över en miljon views.
Martin Arvebro jobbar som digital producent i Sveriges riksdag med en bakgrund inom influencerbranschen och Sveriges Radio. Han har en master i digital kultur från Universitetet i Bergen. I över 25 år har han videobloggat på olika plattformar och var en av de första YouTube-partnerna i Sverige. Genom att blanda humor, språk och kultur så driver han idag instagramkontot theswedishlanguage med runt 95K följare där han lär ut svenska, eller som han själv säger att han är; a gateway drug into Swedish.
Sara Almosaibi är en tidigare journalist som nu arbetar som strateg inom Consumer Intelligence och Social Media Management på Brandwatch. Hon hjälper varumärken att omvandla data till insikter, optimera strategier och skapa starkare kundrelationer. Med sin expertis inom storytelling och analys ser hon till att företag inte bara når sina mål – utan överträffar dem.

11:05-11:30

Algoritmer och psykologi – en psykologs syn på sociala medier
SOCIALA MEDIER

Hur påverkas vi av sociala medier? Skärmtid, självdiagnostisering och algoritmernas kraft formar våra beteenden mer än vi tror. I denna föreläsning får du en djupare förståelse för både risker och möjligheter med sociala medier. Kan sociala medier trigga ätstörningar? Är det problematiskt att dela sin journal på sociala medier? Och hur kan vi använda digitala plattformar för att må bättre? Legitimerad psykolog Sofia Bilbao driver Sveriges största psykologkonto på TikTok och föreläser om hur sociala medier påverkar vår psykiska hälsa. I föreläsningen “Algoritmer och psykolog” analyserar hon plattformarnas inverkan på beteenden och självbild samt ger konkreta verktyg för en hälsosam digital närvaro

11:30-12:00

Future-Proof Links: Users, Updates & AI
SEO – AI
Google’s link algorithms are constantly changing—are your backlinks built to last? This session covers how search updates reshape link value, the growing role of user signals, and what makes a backlink truly impactful. Learn data-backed tactics to build links that last and drive consistent traffic throughout algorithm shifts. Tamara is Head of SEO at Bazoom, a leading backlink marketplace. She specializes in advanced link strategies for competitive markets and is an active speaker at leading industry conferences like BrightonSEO, SMX, SiGMA.

12:00-12:50

LUNCH + mingel 🍽️

13:00-13:30

Breakout 1: Framtidssäkrad marknadsföring – Så använder du din förstapartsdata smartare
DIGITAL MARKNADSFÖRING – AI

När tredjepartsdata blir allt mindre tillförlitlig är en nyckeln till framgångsrik digital marknadsföring att aktivera förstapartsdata på ett smart sätt. Men hur omvandlar du systematiskt rådata till insikter som verkligen driver affären framåt? I denna föreläsning visar Ted Solomon från Ctrl Digital – Sveriges ledande byrå inom tracking och digital analys – hur företag bör skapa processer för att systematiskt aktivera sin förstapartsdata. Med praktiska lösningar och konkreta case får du både inspiration och en tydlig väg framåt. Du lär dig varför aktivering av förstapartsdata skapar affärsnytta, vilka resurser som behövs för att komma igång, hur du steg för steg bygger ett aktiveringsprogram och hur AI kan hjälpa dig att skala upp dina insatser. Detta är föreläsningen för dig som vill omvandla data till faktiska resultat.

13:00-13:30

Breakout 2: Information kommer inom kort…
DIGITAL MARKNADSFÖRING

Information kommer inom kort…

13:00-13:30

Breakout 3: Information kommer inom kort…
DIGITAL MARKNADSFÖRING

Information kommer inom kort…

13:30-14:00

Gör dig själv 8X mer produktiv med din egna AI Agent!
AI
AI Agenter är på allas läppar 2025 och om du vill veta hur dom fungerar eller hur du kan implementera en i ditt liv så är detta en föreläsning du inte får missa. På ett inspirerande, kreativt sätt guidar Sibbe dig genom hur han det senaste året använt AI för att skapa kurser, poddar, nyhetsbrev, SoMe inlägg, webbsidor, appar och hjälpa honom med handlingen… allt med hjälp av AI Agenter. Sibbe är känd för att dela både inspiration, humor och praktiska exempel som du kan börja implementera direkt efter föreläsningen. Sibbe Silvén, Head of AI på Bright Mind – är en tekniknörd som gått från att bygga datorer och webbsidor till att utbilda inom AI för att minska den digitala klyftan.

14:00-14:30

Video + AI: Maximera din räckvidd – minimera kostnaderna
VIDEO – AI

Vi vet att video är oslagbart i nästan alla kanaler, men ändå producerar vi för lite. Varför? För att det känns dyrt, tidskrävande och svårt. Men med AI och smart automatisering kan du skapa mer video än någonsin, utan att öka arbetsbördan eller spräcka budgetarna. I den här föreläsningen ger Jonna Ekman, kommunikationschef på Storykit, konkreta insikter om hur du kan omvandla befintligt material till video, publicera mer innehåll och effektivisera din process. Jonna är djupt rotad i historieberättandet. Med en bakgrund på Expressen, TV3 och Aftonbladet har hon sett att bra innehåll alltid vinner – oavsett avsändare. De senaste tio åren har hon varit en nyckelspelare i att bygga Storykit till en världsledande aktör inom automatiserad videoproduktion.

14:30-15:00

Eftermiddagsfika + mingel ☕️

15:00-15:30

5 vanliga fel som marknadsförare gör med AI-verktyg (och hur man använder dem rätt)
AI – MARKNADSFÖRING

AI är en gamechanger för marknadsföring – men bara om du använder det rätt! I den här föreläsningen avslöjar Henrik de vanligaste misstagen marknadsförare gör när de arbetar med AI-verktyg och hur du kan undvika dem. Du får konkreta exempel, smarta strategier och praktiska tips för att få ut maximalt värde av AI i din marknadsföring. Missa inte chansen att ta din AI-användning till nästa nivå! Henrik Vikström, VD och medgrundare av Pixel Nordic, är en ledande SEO-expert med över 16 års erfarenhet. Utöver sin expertis inom SEO har Henrik en stark passion för artificiell intelligens och dess potential att revolutionera digital marknadsföring.

15:30-16:00

The Rise of Data-Driven Influencer Marketing: Turning Insights into Impact
AI – INFLUENCER MARKETING
Influencer marketing har utvecklats från en trend till en strategisk kärna i många företags marknadsföring. År 2025 handlar det inte längre bara om att samarbeta med stora profiler, utan om att använda data för att fatta informerade beslut, optimera kampanjer och mäta långsiktig påverkan. I denna föreläsning kommer Marc Hillander att utforska hur AI och data kan förutse trender och identifiera rätt influencers för målgruppen, samt hur realtidsdata möjliggör justeringar för att maximera kampanjens genomslag. Han diskuterar även hur företag kan sätta relevanta och mätbara KPI:er för att säkerställa lönsamhet och hur nya verktyg och teknologier gör det möjligt att mäta allt från räckvidd och engagemang till faktisk försäljning och långsiktig varumärkeseffekt. Med över 16 års erfarenhet inom försäljning, affärsutveckling och digitala strategier, särskilt inom SaaS och influencer marketing, hjälper Marc företag att navigera den snabbt föränderliga digitala världen och maximera avkastningen på sina kampanjer genom att kombinera kreativitet och analys.

16:00-16:30

AI-pepp eller AI-stress? Så går du från överväldigad till överlägsen
AI – DIGITAL MARKNADSFÖRING
AI förändrar spelplanen för både individer och organisationer – vem blir vinnare, vem blir förlorare? När utvecklingen rusar framåt och tiden ständigt är knapp blir förmågan att prioritera rätt och snabbt anpassa sig avgörande. Hur lyckas man ta sig an alla nya möjligheter trots stress och tidspress? Ta del av insikter och strategier som hjälper både dig som individ och ditt team att navigera i förändringen för att säkra er relevans och konkurrenskraft.

Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg och specialist inom digital marknadsföring och tjänsteutveckling. Hon har jobbat med snabbväxande techstartups och välkända varumärken i en rad olika branscher.

Mathias Westphal är tillväxtstrateg med lång erfarenhet av varumärkesutveckling och innovation, och har bland annat varit global marknadsdirektör för Absolut. Petronella och Mathias grundade Maniola 2018, och tillsammans har de utbildat över 100 organisationer om AI och förändringsledning under de senaste två åren.
Konferensen är mellan 09:00-16:30. Med reservation för eventuella ändringar…