Kristoffer Fredriksson jobbar som Konceptutvecklare och Digital Strateg på Malmöbyrån 24HR

När 24HR började sin resa 1996 var webben ny och spännande. Idag finns den överallt och är minst lika spännande. Nya tekniska möjligheter skapas i snabbare tempo idag än någonsin, och vi brinner för att hjälpa våra kunder att dra nytta av dem. Webben har alltid stått i fokus på 24HR, men lösningarna vi gör är inte bara klassiska webbplatser, utan även t.ex. appar, säljverktyg och konferenssystem.”

Föreläsning: Skapa dynamiska insikter med en kombination av GA4 och Google Data Studio

Googles senaste version Google Analytics 4 (GA4) har skapat en del förvirring bland oss som vant oss vid Universal Analytics (UA). Personligen blev jag frustrerad över hur saker jag vant mig vid att kunna hitta snabbt och enkelt nu var bakom flera klick, eller helt borttagna, till exempel möjligheten att enkelt klicka in på ett specifikt blogginlägg och se all relaterad information för det. Jag valde att lösa det genom att sätta mig in i en helt anna Google tjänst; Google Data Studio (GDS).

Jag började med att återskapa de vyer jag gillade från UA inen i GDS, men upptäckte snabbt att det fanns så oändligt mycket mer jag kunde göra när jag själv hade full kontroll över hur rapporter såg ut. I den här föreläsningen vill jag ge en god grundförståelse för vad som är möjligt i GDS, några snabba kom igång tips, och lite förklaringar av nya begrepp. Vad är till exempel filter bra för, och hur skapar man interaktion i en vy?

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/kristoffer-fredriksson