Om man börjar prata digitala strategier och strategier i specifika sociala kanaler så finns det otroligt mycket information att tillgå och ibland är det svårt att filtrera och hitta det som är viktigast. Nedan kommer några korta och viktiga tips för att komma igång eller förfina sin sociala och digitala strategi.
Börja från grunden
Ok, så här gäller det att hitta tillbaka till grunden av företagets verksamhet. Varför startades företaget? Filtrera bort allt det stereotypiska i branschen och fokusera enbart på företagets grundstommar. Vad är viktigast? Gör en punktlista med ett antal punkter.
Ton och känsla
Olika sociala tjänster har olika ton och känsla och det gäller att dels anpassa sig efter detta men också efter vilken målgrupp man är ute efter. Är det B2B bör språket vara professionellt och moget, men riktar man sig till den yngre generationen kan tonen vara betydligt mer avslappnad. Titta på hur andra gör och vilken ton de kommunicerar med, man har mycket att lära bara genom att titta och lyssna på andra. Titta och lyssna både på större företag och mindre företag och ta in skillnaderna och vad du själv tycker bäst om, du kommer att inse att mycket handlar om hur du är själv som person.
Vilka sociala kanaler?
Givetvis är det viktigt att noga fundera igenom var man ska lägga sin tid och fokus. I vilka kanaler finns målgrupperna? Börja hellre med att fokusera på ett antal olika sociala sidor, men inte för många. Det är bättre att lägga till fler senare. Det brukar vara vanligt att börja med Facebook, Twitter och möjligen LinkedIn. Facebook väljs ofta först för att folk i allmänhet är mest bekväm med denna sociala kanal, men utforska även andra. Pratar företaget eller produkten i bilder? Välj Instagram. Är det en produkt som bjuder in till diskussion och debatt och riktar sig till personer som gillar korta och effektiva budskap? Välj Twitter.
Producera bra innehåll
Ingen vill posta information som ingen vill läsa, eller hur? Tänk igenom vad följarna vill läsa om och se vad andra företag/konkurrenter går ut med till sina följare och kunder. Se till att bli inspirerad från många olika håll och anpassa och utforma det sedan vidare till er verksamhet. Ett bra tips är att posta ett varierat innehåll där man kan varva information om egna produkter, frågor som följarna kan interagera med samt rolig information som delas och gillas. Som tidigare nämnt, pratar produkten eller tjänsten bra genom bilder så använd mycket bilder, det ökar även synligheten. Bra och proffsiga bilder som går i linje med budskapet du skriver kan få ett starkt intryck hos mottagaren.
Sandra Friberg
Marknadsansvarig – FeedKit
http://feedkit.com/
Comments are closed.