Sibbe Silvén börjar sitt föredrag med att genom en video skapad med AI introducera hur han effektiviserat sitt liv upp till fyra gånger, och hur han nu ska lära oss hur vi också kan göra detta. Publiken får med handuppräckning svara på frågor som sätter saker i perspektiv om hur våra arbetsdagar ser ut, vilka verktyg som är viktiga för oss för att kunna genomföra våra arbetsuppgifter, och hur mycket vi tar användning av AI i båda fallen.
Med en strukturerad presentation och ett starkt grepp om åhörarnas intresse, diskuterar Sibbe om vikten av att frigöra tid för att kunna arbeta med utveckling av allt från oss själva till affärsidéer. Han drar kopplingar till stora aktörer som Microsoft, Apple samt Google och Amazon, och undersöker vad de hade för framgångsfaktor som vi kan ta lärdom utav. Mycket handlar om att våga misslyckas, testa och experimentera för att kunna utveckla och förbättra sina affärsidéer.
Något Sibbe nämner som viktigt och som alla bör lära sig är att förstå hur vi skriver till AI. Genom att använda en så kallad BRIGHT prompt så ser vi till att AI:n får bättre möjligheter att lösa en uppgift åt oss. BRIGHT står för:
- Brand: Beskriv företaget – vad gör verksamheten, vilka värderingar finns.
- Role: Vilken roll ska AI skriva utifrån – ska den vara en likasinnad för att bolla idéer, eller ha ett annorlunda tänkande? Kanske en chefs- eller anställds roll?
- Instructions: Vad är det vi vill att AI ska göra eller ta fram åt oss.
- Goal: Vad är syftet eller målsättningen med det vi vill få fram.
- How: Hur ska texten se ut – vi kanske vill ha i punktform, ett visst antal stycken, eller en tabell.
- Target: Vi behöver bli specifika med vilken målgrupp vi vänder oss till, och beskriva målgruppen eller våra personas för att göra budskapet tydligt till just den målgruppen.
Bäst är att skriva sin prompt på engelska, då 92-93% av all datan som används är på engelska. Först efteråt kan man ta vidare hjälp för att översätta resultatet till önskat språk.
AI kommer i framtiden att bli avgörande för alla roller, yrken och verksamheter enligt Sibbe. Det finns många sätt och platser där AI kan effektivisera och underlätta våra vardagliga processer och arbetsuppgifter.
Några exempel på sådana effektiviseringar som Sibbe nämner är sammankopplingen över sociala medier samt bloggar och nyhetsbrev som kan automatisera publiceringen av innehåll över de olika plattformarna, men också hur AI kan t.ex. skapa produkter i Shopify av det du lägger upp på Instagram. Han talar även om effektivisering i Excell för att analysera data i (okänsliga) dokument för att sedan generera grafer, och för video nämner Sibbe exempel på AI som kan hjälpa till att redigera video, ljud och dessutom texta videos automatiskt, och även översätta till andra språk.
För att verkligen spara tid på sådana här uppgifter så gäller det ju också att automatisera processer. Det kan göras genom att t.ex. få AI att automatiskt hämta ner önskad data varje månad, köra datan genom den färdiga BRIGHT-prompten och sedan skicka en färdig rapport till önskad plats.
Dessutom nämner Sibbe hur du kan använda AI som en sekreterare: skapa to-do listor, bryta ner uppgifterna i delmål för att låta dig schemalägga dem själv. Även vid digitala möten kan AI lyssna in mötet, ta anteckningar, summera mötet och vem som sagt vad, samt skapa uppgifter som blivit till i samband med mötet – oavsett om du själv deltar i mötet eller ej!
Comments are closed.