Årets nya moderatorer är Tony Hammarlund & Annsi Krol! 👏🏻
Konferensen startade starkt med föredrag som både berörde och lockade till skratt. Talarna ställde frågor till publiken som väckte nyfikenhet och en hel del igenkänning. En mix av talare som pratade om allt från digital strategi, content, storytelling, marknadsföring, de olika sociala plattformarna och sist men absolut inte minst AI.
Varför berättar vi fiktiva historier när det är verkligheten som berör oss mest? Hur ser vi skillnad på verklighet och fiktion? Vad gör man med sin digitala strategi och sitt content i kristider? Måste man som företag finnas på TikTok och måste man isåfall dansa?
Detta var en dag där all things marknadsföring serverades på guldfat. En gemensam nämnare som gick igenom alla föredragen var vikten av att känna sin målgrupp, att skapa rätt innehåll till rätt plattform, att våga satsa och att skapa för människan. Självklart lyftes också kristider och det ekonomiska läget. Verktyg, tips och strategier för hur företag kan jobba under dessa tider delades också med smittsam positiv vibe.
Sorlet under mingel, pauserna och lunchen talade sitt tydliga språk. Alla var inspirerade och nätverkade med varandra. Talare efter talare kom med nya matnyttiga tips, fick publiken att tänka till och under varje föredrag togs det bilder på presentationerna talarna visade. Ett bevis på hur mycket expertis och kvalitativ information som talarna delade med sig som ingen ville gå miste om.
FÖRMIDDAGEN
Konverterar inte ditt content? Dags att tänka om!
Först ut på scenen var Agnes Jarfjord som är grundare och Creative Director på Engage. I sin kappsäck med erfarenheter har hon både sälj och content.
Hon inledde starkt med tre påståenden som snabbt fångade allas uppmärksamhet. I princip hela publiken sträckte upp en hand till “Jag kan ha svårt att få med ledningsgruppen på mitt marknadsarbete”.
För visst är det så att när det kommer till content då är det ofta ett dilemma att få med sig ledningen. Det utlovades att man skulle ha med sig konkreta verktyg för att få med sig dem i framtiden och det levererades också.
Agnes berättade vidare om viktiga element som alla företag behöver för att skapa content som är relevant, att marknadsplanen och målen behöver vara tydliga men också om hur sälj och marknad behöver jobba tillsammans för att hitta kundens drivkraft.
Tänk bortom målgruppen och se personerna för i slutet av dagen är vi alla människor. Det är viktigt att ta reda på drivkraften hos människorna, vad har de för funderingar, vad får dem att köpa. Men hur gör man då det? Agnes säger ”Fråga kunden och säljarna!”.
Agnes delade även med sig av hur man bör fördela krutet i sitt content. Många företag lägger alldeles för mycket fokus på att skapa medvetenhet och hennes råd är att istället dela upp det, se till att du lägger fokus även inom andra områden i köpresan. Dessutom så gav hon tipset om att återanvända det content man skapar, i olika format och i olika delar av köpresan.
Definiera affärsmålen. Våga gå på djupet med drivkrafterna och se till att det finns content för alla delar i köpresan finns på Agnes checklista och bör även finnas på din.
Tony frågar Agnes om hur hon ska återanvända dagens presentation och utan att tveka svarar hon att den med största sannolikhet kommer att bli ett whitepaper samt att den finns inspelad av hennes kollega och därför också finns i videoformat. Hur hon håller koll på att dem skapar content för hela köpresan? Excel och färgkoder!
Digital strategy in a time of crisis
Digital strategi i kristider, mer relevant än så blir det inte. Michael Valentin, från Signifly, delade under sitt föredrag med sig av konkreta tips och råd för hur företag ska agera när det är tuffa tider.
En föreläsning som han normalt lägger en timme på, lyckades han paketera och leverera på 20 minuter. Han hinner på denna tid ge publiken matnyttig info om hur de bör jobba med sin digitala strategi i kristider. Stabilisera läget, planera optimistisk, hantera riskerna och var en tapper ledare är råden han ger till publiken som lyssnar.
I ett ämne som kan verka dystert fanns det skratt och han gav hopp. Det går att komma vidare, att resa sig och att gå vinnande ur kriser. Använd den data som finns inom företaget, optimera samt analysera hur ni jobbar idag och sätt en plan för hur ni som företag hantera riskerna är också ämnen som Michael berör under sitt föredrag. Hans recept för framgång i skakiga tider innehåller en tapper ledare som vågar fatta besluten som är tuffa. Men även transparens och optimistisk planering.
Michael tipsar publiken om att våga satsa. För när andra backar finns det andelar att ta. Vågar man fatta snabba beslut och snabbt kan ställa om är detta också något som kommer vara till företagets fördel. Ingen kan dock göra det ensam och han avslutar sin föreläsning med att säga att “Teamwork makes the dream work!”
The Art of Storytelling – vill vi verkligen ha verkligheten?
Nästa föredrag berörde på ett djupare plan. Anders Mildner från Altitude Meetings, som för tredje gången är talare på Internet i Fokus, gav ordet sin kollega Hani Warsame. Det hon berättar om, den verklighetsbaserad historian om hennes väg från Somalia där hon jagades och besköts, för att sedan smugglas mot sin vilja till Libyen. Hon kastades i en gummibåt, som åkte ut på öppet hav och där trodde hon att livet skulle ta slut men vaknade upp på ett sjukhus i Europa. En berättelse som fick alla i publiken att hålla andan.
Med denna kraftfulla start på det föredrag som sedan Anders höll om storytelling var publiken fängslad från första till sista ordet. Varför berättar vi fake stories när vi berörs så starkt av verkligheten? Sedan urminnes tider har vi människor använt oss av berättelser. Idag gör vi det också men sällan verklighetsförankrat. Varför är det så?
Storytelling behöver inte vara komplicerat. Anders använder olika exempel. Frisk & Svettis använder motionärer, Arla bönder på ett fält, historier om grundaren är också vanligt förekommande. Allt är historier som väcker intresse.
“Ska vi vara ärliga så funkar berättelsen oavsett om den är sann eller ej. Det intressanta är att vi dras till den sortens berättelser. Längtan efter något genuint och äkta.“
Anders låter lyssnarna tänka till, tänka om. Ett uppvaknande och uppmanande föredrag för alla som lyssnade. För det är vi som kommunicerar som sitter på kraften att skifta från det fiktiva berättandet till verkligheten.
Dags att ta dina sociala medier till nästa nivå!
Alexander Morad, Bright Mind Agency – Startskott till att jobba med reklam var att han hatade reklam och ville göra bra, underhållande reklam. Han berättar vidare om reklamens historia, varför det ofta görs dålig reklam och hur utvecklingen sett ut genom historien.
Så vad ska man tänka på som företag när man jobbar med sociala medier? Alexander liknar de olika sociala plattformarna vid ett hus med olika rum. Där alla rummen har olika saker regler och användningsområden. Du kan äta på toaletten men det är kanske inte social accepterat att göra det.
Exakt likadant är det med de sociala plattformarna. Skapa content som passar plattformen och den målgrupp som rör sig där. Se till att ha koll på kulturen och de husregler som finns där ni befinner er.
Hur ska man då göra för att veta hur en plattform fungerar? Använd den! Spendera tid där. Våga testa. Då Alexander jobbar primärt med TikTok som plattform ger han konkreta tips och råd på hur man ska jobba med plattformen och hur målgruppen som finns där fungerar.
TikTok är mer än en social media, det är en plats för underhållning men den används också som sökmotor mer och mer.
Som företag på TikTok gäller det att man håller koll på trender och inte hoppar på för sent. Men oroa er inte, ni måste inte dansa för att finnas på TikTok. Vanliga människor finns där och använder plattformen dagligen.
Hur kan man då som företag se till att man hinner hoppa på trender? Skapa en separat Guideline för det content som ska upp på TikTok är Alexanders tips för att kunna vara snabba, se till att inte vara sena på bollen, skapa enkelt innehåll som inte är överproducerat och håll dig till husreglerna.
Eftermiddagens sammanfattning kommer inom kort!
Text av: Madelaine Gustin
Comments are closed.