Efter en trevlig fikapaus tar Izabella Bielecka plats på scen. Hon är chefredaktör för sajten influens.se som är Sveriges första branschtidning för influencers och startade 2021. Syftet med tidningen är att bevaka det som händer inom branschen och lyfta viktiga ämen.
De flesta av oss i rummet har nog aldrig hört talas om sajten men influensers har vi ju hört talas om. De som sitter framför datorn och spelar in sitt liv och har det hur lugnt som helst… kan man tro. Detta är en ny bransch som så många kanske inte känner till. ”Detta kommer vi bli mer upplysta om är jag säker på”, säger Izabella.
Influens marketing har blivit en stor industri som omsätter miljarder och är verkligen här för att stanna. Fler och fler företag använder influensers i sin marknadsföring, främst inom e-handeln. Idag finns det influencers som är specialiserade inom olika områden. Det är en ung men framgångsrik bransch och det finns flera kända ansikten inom branschen som Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf.
Är det då värt att satsa på influencer marketing? Absolut tycker Izabella, det är här för att stanna och fler och fler vill ha ett samarbete. Ett långsiktigt samarbete kan vara riktigt lönsamt och de som lyckas kan se att de får tillbaka mer än de satsat.
Att vara influensers blir mer och mer som ett ”vanligt” jobb och när det blir ett jobb som vilket som helst så behövs även ramar och regler. Där kan influens.se hjälpa influensers med hur processerna ska se ut och ersättningsnivåer för olika jobb. Izabella berättade att många influencers så småningom skapar egna varumärken och blir e-handlare.
Nya utmaningar har dock kommit in i branschen, en växande psykisk ohälsa, och detta drabbar främst unga influensers. Hur ska man komma åt de problem som finns? Detta är också något som influens.se tar upp och försöker hjälpa dem i branschen med.
Det är viktigt att inte bara fokusera på att tjäna pengar utan även att se jobbet utifrån ett hälsoperspektiv. Therese Lindgren var först med att sätta upp en hållbarhetslista. Idag är det många som avgränsar sitt privatliv från sitt influencer liv.
En intressant föreläsning som fick oss att se med andra ögon på influensers och det hårda arbete som ligger bakom och de utmaningar som branschen har. Det märktes att publiken blev fängslad och det inkom några frågor:
Hur fungerar det om man jobbar business to business? Här jobbar man mer med varumärkesbyggande. Izabella menar att man får se vem som är målgruppen för att hitta rätt plattform.
Hur ser prissättningen ut? Det är en bred fråga menar Izabella. Det är svårt att säga några exakta siffror, idag tittar man på vad man får tillbaka. Förr anlitade man influensers som hade många följare, idag vill man hitta mer nischade personer.
Sista frågan som kom handlade om psykisk ohälsa. Finns det några influenser som pratat öppet om detta? Izabella berättade att både Edvin Törnblom och Alice Stenlöf har öppet berättat om ångest och hat som de har utsatts för. De kunde på så sätt vara privat offentligt.
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.