Letar du efter ett smidigt och praktiskt sätt att optimera din landningssida till företaget? Genom en bra och välfungerande sajt kan du inte bara se till att öka trafiken på hemsidan, utan du kan också styra dina besökare att göra precis det du vill. Det kan t.ex. handla om att beställa en av dina tjänster eller kontakta din verksamhet för en offert.
För dig som jobbar med E-handel så är rätt val av e-handelsplattform lika viktigt som det är för människan att dricka vatten.
Genom en konverteringsoptimering har du möjlighet att fokusera just på de mål och den målgrupp som du har, för att på så vis kunna uppvisa en högre och bättre konverteringsgrad. I denna text kommer du att få lära dig mer om vad konverteringsoptimering är, hur det fungerar och vilka verktyg som finns för webbplatsägare. Vi tittar även på av en CRO gör och varför man bör satsa på det.
Vad är konverteringsoptimering?
Att driva en hemsida är roligt, men det är också tidskrävande och du är aldrig 100 % färdig. Det kommer alltid att finnas många möjligheter för dig att ta vara på, för att optimera din sida och få den att fungera bättre mot de affärsmål som du har satt upp. Det är inte ovanligt att företag lägger ner mycket resurser och tid på att köpa trafik för att öka den, men det är minst lika viktigt att ta vara på trafiken man har. Om du är en av dessa finns det en mycket stor potential för konverteringsoptimering.
- När du jobbar med Growth Marketing så är SEO, konvertering, UX, UI och optimering av funnels något som måste ske i realtid säger Jorge Castro, ägaren av byrån Growth Marketing.
Som tidigare nämnt är konverteringsoptimering ett sätt för dig att optimera din landningssida eller den app som du har. Detta är inget du behöver göra på egen hand, eftersom processen är data-driven och ger systematiskt. Det är inte helt ovanligt att många företag riktar sin hemsida till precis alla för att nå en så bred målgrupp som möjligt, men genom att våga fokusera och skala bort kan du få en konverteringsgrad som är mycket bättre och mer stabil.
Hur fungerar konverteringsoptimering?
Enkelt förklarat kan man säga att konverteringsoptimering går ut på att förstå besökarens mål och samtidigt vara tydlig med de egna affärsmålen. Det är dock viktigt att komma ihåg att besökarnas mål måste uppnås först, innan du kan uppnå dina – eftersom du är beroende av dina kunder eller användare. Att börja i fel ände är ett mycket vanligt misstag. Man utgår från hur man vill att hemsidan ska se ut och hoppas sedan att det ska fungera. Visst är det trevligt med en hemsida som ser professionell ut och har en snygg design, men om du inte vägleder dina besökare i vad de ska göra, kommer designen inte att ha någon betydelse.
Konverteringsoptimering, å andra sidan, innebär att du börjar i andra änden. Du tittar på vad det är för affärsmål som du vill uppnå och anpassar sidan för att uppnå dessa.
Vilka verktyg finns det för webbplatsägare?
Det finns flera verktyg och kompetenser som du kommer att vara i behov av (eller dra nytta av) när du vill börja med konverteringsoptimering. Det är bland annat webbanalyser och användartester, men det är också verktyg som UX design och A/B testing. Utöver dessa finns också program som Verify (Verifiera), Woopra, UsabilityTools och många fler.
Vad gör en CRO?
När du beger dig djupare in i konverteringsoptimeringens värld kommer du troligtvis att stöta på en CRO. CRO är egentligen en förkortning som står för orden Conversion Rate Optimization, vilket är detsamma som det svenska ordet “konverteringsoptimering”. En CRO är således en person som arbetar med konvertering och vars syfte är att optimera dessa så bra som möjligt. I den digitala värld som vi lever i är detta A och O för att ditt företag ska växa och bli (eller fortsätta vara) framgångsrikt.
Konverteringen kan dock se olika ut beroende på vad det är för bolag som du har, men syftet är alltid detsamma. En CRO-ansvarigs uppgift är att se till att er digitala plats, vilket vanligtvis är landningssidan eller en app, är så välfungerande och vägledande för besökare som möjligt. Det kan t.ex. handla om att leda kunden till att köpa en produkt eller tjänst, ta kontakt med företaget eller anmäla sig till nyhetsbrev.
Varför CRO?
Att du får en hög konverteringsgrad beror inte bara på bra datadrivna system och processer, utan resultatet ökar främst på grund av en rad med olika typer av insatser. För att öka konverteringen behöver du inte bara ha en snabb och lättnavigerad hemsida, utan du måste också ha en bra landningssida, rätt typ av trafik och en sajt som fungerar i många olika webbläsare och visningsenheter. Om du inte har kunskap eller erfarenhet av konverteringsoptimering är det helt klart lätt att gå vilse och det är här en CRO-ansvarig kan komma till stor nytta. Med en CRO kan du ha en person som driver frågan framåt, håller koll på siffrorna och samtidigt ser till att ni pekar åt rätt riktning.
Mer om Jorge Castro finns här https://growthmarketing.se/jorge-castro/
Comments are closed.