Pierre Orsander är Art Director och UX Specialist på NetRelations och jobbar dagligen med att ta fram lösningar baserade på analys och beteendevetenskap om användare med 10+ år i ryggsäcken inom digital design. Pierre föreläser om bland annat interaktionsdesign och skriver kring ämnet på Medium. Han driver även The Digital UI, ett återkommande inspirationsevenemang för designers inom branschen i Malmö.
Vi passar på att fråga Pierre 3 snabba frågor!
1. Varför är det så viktigt att tänka på UX idag?
Jag skulle säga att det inte bara är idag det är viktigt att tänka på (UX) användarupplevelsen, men att det har blivit ännu viktigare nu än förr – helt enkelt för desto mer konkurrens som finns där ute, desto mindre tålamod har man med dåligt designade tjänster och produkter. Då tar kunden ofta och ser sig om på annat håll.
2. Vad är det vanligaste fel som företag gör idag som gör att de får sämre konvertering på deras hemsidor?
När man på sin hemsida försöker återuppfinna hjulet känns som vad som ofta landar i klassiska missar i upplevelsen som påverkar konvertering. Med andra ord, när designen av en hemsida spexas till för att se unik ut är det ofta små missar i användarupplevelsen som sker längs vägen.
Bland annat användandet av tunna typsnitt och monokroma knappar var länge en del av en minimalist-trend som ledde till sämre tillgänglighet, läsbarhet och tydlighet – raka motsatsen till goda UX-principer. Denna trenden har sakta men säkert börjat börjat avta men det finns fortfarande mycket arbete kvar att göra. Det finns en stor skillnad mellan funktion och form idag, och vi måste börja designa med intention och mänsklig förståelse, inte utefter rådande trender.
3. Vilket är det absolut mest spännande området som du arbetar med dagligen på din arbetsplats hos NetRelations?
Det mest spännande är nog faktiskt just att varje dag ser helt olik ut från den andra. Att kunna jobba med både små och stora uppdrag för bland annat större företag och kommuner tycker jag är väldigt givande. Speciellt då arbetet man gör har en stor inverkan på en större grupp utav lösningarna som tas fram och effekterna av förändringar därmed blir ganska tydliga.
Missa inte Pierre och hans kollega Martin Dahl på Internet i fokus den 24/10 i Malmö!
Frukostseminarium + Breakout Session
SEO har länge varit ett trendord för att öka konvertering. Men har du tagit UX som ett perspektiv? I denna Breakout Session kommer Pierre Orsander & Martin Dahl förklara hur UX kan användas för att öka konvertering på din webbplats och bygga en relation med kunden, samt i sin tur sälja mer.
Comments are closed.