Videomarknadsföring växer hela tiden, men de flesta kampanjer når aldrig viral status. Vi investerar en stor del av budgeten i en vacker videoproduktion som inte genererar de resultat vi hoppats på.
Genom att använda sig av video får du möjligheten att berätta historier på ett snabbare och ofta mer effektfullt sätt jämfört med en text. Jonna Ekman, marknadschef på KIT, delade med sig av deras resa gällande videoskapande och konstaterade:
Rätt innehåll är billigt och enkelt att distribuera. Dåligt innehåll är svårt och dyrt.
Här är hennes tre mest grundläggande tips för den som vill publicera filmer i sociala medier:
- Automatisk uppspelning
Videon måste starta av sig själv på en gång när man scrollar förbi annars är risken enorm att man bläddrar förbi den, säger Jonna Ekman.
- Ha undertexter
Ha alltid undertexter och räkna med att så många som 90 procent inte sätter igång ljuset. Därför gäller det att en kan förstå vad videon handlar om även om man inte har ljudet påslaget, säger Jonna Ekman.
- Gör inte fel innehåll för fel plats
Använd rätt format för respektive kanal och testa dig fram. Gör fel och utvärdera så det blir det bättre till nästa gång och till slut blir det helt rätt, säger Jonna Ekman och fortsätter:
Det sämsta innehållet är det man inte gör. Det nästsämsta är det som inte är anpassat efter vad målgruppen vill veta. Det bästa är det som berättar en historia!
Artikel: @bossbloggen
Jonnas dragning från konferensen.
Comments are closed.