Influencer Marketing är en typ av marknadsföring som fokuserar på att använda nyckelpersoner för att driva ditt varumärkes budskap till den större marknaden.
På Internet i fokus – 28 mars i Malmö kommer vi träffa Linda Hörnfeldt som kommer berätta lite mer på djupet om Influencer Marketing samt hur man lyckas skapa en kreativ vlogg.
Influencer Marketing är kanske den snabbast växande och en av de mest kostnadseffektivaste kanaler på webben idag. I en värld där innehållsproduktionen är nu i ett så kallad ”overdrive” börjar det bli allt svårare för varumärken att skära igenom bruset och sticka ut bland mängden. Det är därför allt fler uppmärksammar varumärkens ambassadörer.
När man kan uppmuntra andra att prata om och rekommendera produkter på nätet, får man en unik fördel gentemot sina konkurrenter. Bloggare har bl a blivit viktiga Influencers eftersom de ses som experter och har väldigt lojala följare. När en bloggare rekommenderar en produkt, verkar det oftast mer trovärdig än traditionell reklam.
Influencers of Sweden är Sveriges branschorganisation för social media influencers. Deras uppdrag är att främja våra medlemmars ekonomiska intressen, att utbilda dem kring sina rättigheter och skyldigheter och stödja dem i sina roller som publicister.
Grundaren av Influencers of Sweden heter Linda Hörnfeldt och har själv bloggat sedan 2001. Hon har en bakgrund som webbdesigner samt inom digital kommunikation och PR.
”Better Bloggers, som föregångaren till Influencers of Sweden hette, kom till därför att jag länge känt att det funnits en brist på platser som finns till för att utveckla och utbilda bloggare inom sitt hantverk – bloggandet. Jag kände även att det behövdes någon form av person som tar fighten för bloggarna och står på deras sida när det börjar storma. Better Bloggers utvecklades naturligt under två års tid till att bli vad det är idag – Sveriges branschorganisation för influencers.”
Comments are closed.