Petronella är Digital Art Director på TietoEvry och hon pratar i sin föreläsning om upplevelsen du inte ser utan det användaren känner. Vi köper inte bara en produkt, utan en hel upplevelse. Det viktiga är inte att vara den bästa säljaren utan att skapa en minnesvärd upplevelse för kunden. Kunden vill bli sedd och bekräftad.
Vid försäljning är skapandet av en upplevelse avgörande, där värdering av kundens tid står i fokus. Viktigt att designa flöden som styr användaren mot konvertering och att säkerställa att rätt information finns tillgänglig för besökare som önskar att göra ansökningar på webbplatser. Detta innebär att skapa upplevelser, styra användarens fokus och guida dem i rätt riktning.
Det är viktigt att undersöka kundresan, hur vi tilltalar samt säkerställer att de känner sig bekräftade. Ingen kund ska känna sig exkluderad. Enligt en ny rapport från WHO lever 16% av världens befolkning med någon form av funktionsnedsättning. Än idag kämpar vi med att göra information tillgänglig för alla och riskerar att utesluta kunder enbart för att de inte överensstämmer med normen.
De små anpassningar som kan göras för att inkludera kunder med olika former av funktionsnedsättningar diskuteras sällan, trots att det finns lagkrav (from 2025 även inom den privata sektorn). Det finns ekonomisk vinning i att agera på detta område, både möjligheter att tjäna pengar och spara kostnader. Genom att revidera innehållet på våra webbplatser kan vi ligga i framkant; bilder, video och texter kan alla anpassas för att inkludera alla samhällsgrupper.
Arbetet med olika personligheter och Personas är viktigt, sätt upp dem på väggen! Experimentera fram unika personligheter med namn och bild. Att se dessa personer tydligt gör det svårare att exkludera dem. Det är lätt att förlora perspektiv när man skapar, så våga vara banbrytande och ligga i framkant!
Comments are closed.