Simon Beyer inledde dagen med att säga att det bästa sättet att överträffa sina konkurrenter är att gå utanför sin bekvämlighetszon och se hur skifte i teknik kan skapa nya möjligheter och förväntningar. Jag tror vi alla har varit där; obekvämt, men oj vad man lär sig! Digitalisering, automatisering och hållbarhetsfrågor utvecklas ständigt och genom att hänga med i utvecklingen kan vi skapa nytt värde för kunden.
Dagens andra talare John Ekman, spann vidare på detta temat och introducerade begreppen WEB 3.0 som är nästa generations internetteknologi som är starkt beroende av maskininlärning, artificiell intelligens (AI) och blockkedjeteknik samt NFT (non fungible tokens) där varje enhet är unik till skillnad från vanliga pengar där varje enhet är likadan och har samma värde. Som exempel på hur man kan använda sig av NFT i framtiden vid husköp, sade John att man skulle kunna få tillgång till en NFT för lagfart och tomträttsinnehav istället för att ansöka om det hos Lantmäteriet, vilket påskyndar på processen.
Halvvägs under dagen bjöds det på en paneldiskussion kring hur man når ut på sociala medier i de olika delarna av marknadsföringstratten samt hur man SEO-optimerar utifrån kundresan. På sociala medier handlar det mycket om att skapa värde för kunden och bidra med kunskap, humor och autentiskt innehåll samt att ha en kontinuitet i sitt content-skapande. Detta behöver dock inte betyda att du måste skapa nytt innehåll hela tiden. Panelens tips var att göra en podcast och sedan använda sig av delar av denna i olika sammanhang.
När det gäller SEO-delen så tyckte Sabine Ljunggren, från Maia Marketing, att man ska strukturera sina landningssidor efter var i marknadsföringstratten man befinner sig. Ett exempel på detta är att gå från generiska sökord som ”mobiltelefon” till ”bäst mobiltelefon 2022” och slutligen ett specifikt varumärke och modell som t ex ”samsung s22”. Man kan även bryta upp FAQ före, under och efter köp i separata landningssidor som är SEO-optimerade. Sabine nämnde även begreppet ”Social SEO” som börjar bli alltmer vanligt, där man söker på titelbeskrivning på Youtube och använder sig av hashtags för att få veta mer om vad andra kunder tycker om produkter och tjänster på sociala medier.
För att öka trygghetsfaktorn tyckte hon även att man ska använda sig av Google Reviews. Ett vanligt misstag som många företag gör att inte ha en tydlig länkstrategi. Sabines råd kring detta var att ha tydliga länkar i pressmeddelanden och sätta tydliga riktlinjer kring vart företagets influencers och återförsäljare ska länka, samt följa upp resultatet för att se om någon missat att länka.
Efter en god lunch, påminde Danijela Hagblom, från Megadeals, oss om vikten av Face-2-Face kommunikation och hur viktigt det är att använda sig av videos för att få kunden att intressera sig för och fördjupa sina kunskaper kring våra produkter och tjänster. Hon presenterade 4 typer av videos som man kan använda sig av;
- Teaser Videos som är 30 sekunder till en minut lång med en bred målgrupp som ofta används på sociala medier
- Pitch Videos som är 3-5 minuter som ofta används på hemsidan, i nyhetsbrev och på Youtube samt mer djuplodade
- Explainer Videos på 10-15 minuter och
- Deep Dive Videos på 10 minuter
Frågan är dock hur man ska mäta sina insatser på sociala medier? Våra experter under dagen berättade att de använde sig av varumärkesundersökningar där man mäter liking och preferens. De berättade även hur de kunde se en beteendeförändring hos målgruppen där de söker direkt efter varumärkesnamn och specifika produkter på Google efter att ha sett innehåll på sociala medier, istället för att använda sig av mer generiska söktermer.
Publiken undrade även hur man definierar storleken på influencers och svaret var att det beror på i vilket land man befinner sig. En liten influencer I USA eller Tyskland kan vara stor i Sverige. Man ska dock inte enbart gå på storlek då även Nano Influencers kan bidra med ett rikare content innehåll och representera mångfald och inkludering. Experternas syn på influencer-storleken i Sverige var enligt följande:
Nano Influencer 1000-2000 följare → Mikro Influencer 10 000 – 50 000 följare → Mid Size Influencer 50 000 – 10 000 följare → Stor Influencer 100 000 – 1 miljon följare.
Under eftermiddagen satte Kim Westervind, från Maia Marketing, fokus på analys och prognos av våra digitala insatser. Genom följande räkneexempel visade hon oss vad en kund får kosta:
LTV = Årligt inköp 178 kr
Livslängd: 2,5 år
Vinstmarginal: 45 %
CLTV: 200 kr
Max CPA: 200 kr
CVR: 1 %
Max CPC: 2 kr
LTV = Life Time Value, CLTV = Customer Live Time Value, CPA = Cost per Acquisition, CVR = Conversion Rate, CPC = Cost per Click
Sista föreläsningen för dagen handlade om hur man skapar bra produkter, tjänster och marknadsföringsmaterial genom att inte bara fokusera på teknik och design utan också den psykologiska faktorn. Kristoffer Fredriksson från 24HR tog då upp konfirmeringsbias som gör att man är selektivt uppmärksam på information som bekräftar ens egna uppfattningar, cargo kulting där man efterapar det yttre utan att förstå kärnan i erbjudandet, survivor bias där man endast fokuserar på de som lyckats istället för att lära sig av andras misstag och local maximum där man hamnar på equilibrium långt under potentialen eftersom man fokuserar mer på data än på personas, customer journey mapping, brainstorming, prototyping och att lära sig mer genom att testa sig fram.
Under Kristoffers Breakout Session beskrev han även hur det är att jobba agilt i sprintar och betydelsen av att ha öppna mål. Som exempel på detta nämnde han en av sina kunder som uttryckt önskemål om att kunna ”ladda upp PDF:er enkelt”. Om målet istället hade varit ”Försäkra oss om att kunden har tillgång till aktuell information” och att tänka utanför boxen så hade lösningen kunnat vara så mycket bättre. För att återknyta till det vi hört tidigare under dagen skulle man då kunnat ha SEO-optimerade landningssidor baserat på FAQ, Explainer Videos eller en app med information kring produkten.
→ Här finns även en sammanfattning av Influens.se som fanns på plats under dagen. “Direkt från i fokus: Förluster och möjligheter – de avslöjar: ”Många har fattat” Läs mer >>
→ Blogginlägg av Tess Waltenburg – En inspirerande dag på Internet i Fokus i Malmö. Läs mer >>
Vi vill rikta ett stort tack till alla föreläsare och besökare under dagen och hoppas på återseende under våren 2023.
Text: Lisa Holmström
Comments are closed.