Natalia är VD och senior strateg på reklambyrån Futency och kan allt om fenomenet TikTok, som ritat om kartan totalt för marknadsföring på sociala medier.
Föreläsningen börjar på ett litet annorlunda sätt, Natalia ber oss alla att ställa oss upp. Hon frågar vilka som gjort TikTok för sitt jobb. Några få sätter sig ner. Ytterligare några sätter sig när hon frågar om någon gjort TikTok privat. Men de allra flesta står fortfarande upp vilket innebär att de flesta inte ens har laddat ner appen. Men kanske efter denna föreläsning, hoppas Natalia.
TikTok är nu världens mest nedladdade app som är till för att skapa underhållande videos, inspirera till kreativitet och ge glädje. Det är en helt ny kulturell arena där man får vara sig själv och man ska våga vara autentisk. TikTok satsar mycket på att besökarna ska känna sig bra och må bra när man öppnar appen. Många andra sociala medier skapar mest ångest.
TikTok är även bra att få varumärken att växa och att hitta nya varumärken och produkter. Det är dock få i Norden som annonserar på plattformen i dagsläget. De som annonserar har blivit framgångsrika och användarna tycker att reklamen blandas väl in i den organiska mixen. Appen växer hela tiden och nya trender sätts inom olika områden som t.ex. politik och klimatfrågor.
Plattformen är Certifierad av Gold Standard i Sverige som har tre grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten. Detta gör TikTok till en relativt säker plattform. Den är dock inte mindre säker än andra sociala medier.
Vem är det som hänger på TikTok? Som i Natalias lilla undersökning i början av föreläsningen så är det inte så många vuxna utan det är främst generation Z, de som är födda mellan 2000 – 2010.
TikTok satsar på upplevelse och inte på att bygga vänskapslista. ”For you” – sidan är det som TikTok tror är relevant för dig som användare. Annorlunda mot andra sociala medier där man ser det man följer. Man kan ha noll följare men ändå ha tusentals visningar utav ditt innehåll. Så man behöver vara relevant för att hamna på ”for you” – sidan.
Det finns även en möjlighet att skapa en företagssida och då får man tillgång till värdefull statistik. För att lyckas på TikTok är det video på 10 – 15 sekunder som är bäst och det ska vara relevant och intressanta videor och gärna med humoristiska inslag. Vill man annonsera på TikTok måste man ansöka för att bli annonsör och det finns olika nivåer prismässigt.
Natalia berättade att receptvideor är väldigt populära. Som ett exempel tog hon upp Pågens gifflar som en framgång då många skapar liknade videor som provsmakning utan att vara sponsrad av företaget, vilket ger mervärde åt Pågens.
Efter denna föreläsning har jag en känsla av att många gick hem och laddade ner appen, även den lite äldre publiken, för Natalia lyckades fånga allas intresse för detta relativt nya fenomen.
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.