Oskar Alm som är Sales Executive på BrightBid, guidade oss i denna föreläsning, igenom avancerad teknik som AI (artificiell intelligens) och maskininlärningsmodeller.
Det kan var svårt att släppa kontrollen; vi ju kan själva! Vi kollar själva upp saker, vi googlar etc. Google försöker svara på de frågor som vi ställer och en hemsida behöver ha svar på dessa frågor. Annars kan Google rata webbplatsen.
Oskar berättar att artificiell intelligens och maskininlärning kan övervaka annonskampanjer och automatiskt optimera. En AI motor gör samma sak som en människa och kan enkelt sköta dina Ads – fördelen är att den inte blir sjuk, vabbar inte eller inte slutar på jobbet. Den kan absolut göra misstag men gör aldrig om samma misstag två gånger, så smart är den.
Den smarta AI motorn går igenom all gammal information och kopierar det som är bra.
- Planerar och strukturerar annonsvarianter, sökordsgruppering
- Bygger annonsgrupper/uppsättningar, demografer, budgetallokering
- Optimerar sökord, demografer, budget, bud, konverteringsmål. Kan göra 10 000 justeringar / månad. Lär sig över tid vilka sökord som konverterar bäst.
- Månadsvis rapportering av resultat, möte med analytiker mm.
AI motorn bygger en annons utefter de kriterier man lagt in, har automatisk översättning av 60 språk och jobbar dygnet runt och skapar 35 olika annonser. Kan det bli fel? Ja, det är fortfarande människor inblandade, menar Oskar.
Intressant ny teknik som känns som framtiden! Oskar fick föreläsningen att bli intressant och skapar en nyfikenhet att veta mer.
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.