Kristoffer från digitalbyrån 24hr påbörjar sin föreläsning med att på ett roande sätt, förklara hans egen frustration bakom de uppdateringar som gjorts i Google’s senaste version av Google Analytics 4 (GA4). Saker som han vant sig vid att kunna hitta till snabbt och enkelt i Universal Analytics (UA) som använts upp till nu, var nu gömt bakom flera klick – eller helt borttagna – och gjorde att användarvänligheten att få tydliga översikter & rapporter inte längre var lika intuitiva.
Bäst av allt – gamla Analytics kommer att försvinna helt i 2023, och den som inte satt sig in i GA4 före dess kommer bli utan sitt tidigare innehåll, om man inte redan nu börjar sätta sig in i funktionerna.
Vad Kristoffer gjorde för att lösa problemet med avsaknaden av tydliga översikter och statistik, var att sätta sig in i ett annat program som Google erbjuder – Google Data Studio (GDS).
I detta program kan du skapa dina egna vyer och rapporter av den information du får ut från GA4, och då började han med att återskapa de vyer som han tidigare alltid använt sig av i UA. Men snabbt upptäcktes det att det fanns så otroligt mycket mer att kunna göra i GDS, när man själv hade full kontroll över rapporternas utseende.
Under föreläsningen gav Kristoffer en bättre grundförståelse för vad som är möjligt med GDS, hur man kan komma i gång med det tillsammans med GA4, och förklaringar kring hur olika begrepp fungerar, som t.ex. filter eller hur man skapar olika interaktioner i en vy.
I Google Data Studio har man många olika datakällor att välja på, och när man väljer GA4 har man möjlighet att se samtliga Analytics-konton. Det kan upplevas rörigt med allt som kan göras, men två begrepp är värda att nämna, för att få ut övergripande statistik från din hemsida:
Dimension: Vad jag vill mäta
Metric: Hur det ska mätas, hur datan ska presenteras – enligt vilken måttstock
Datan kan sedan presenteras i olika former av tabeller och diagram, liksom i antal eller i procent.
GA4 är annorlunda men inte sämre förutom rapporterna, som är riktigt kassa enligt Kristoffer. Men då kan man använda Google Data Studio istället.
Kristoffer lyckades att göra ett torrt ämne till något roligt. Han är väldigt underhållande att lyssna på, och en passande föreläsare när vi hämtar oss efter en bastant och god lunch.
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.