Ulrika Viberg är en guru inom SEO och har arbetat mycket inom detta område utomlands. Hon har varit på några av de största företagen i världen, som eBay, Rocket Internet och Omnicom Media Group. I Sverige är hon bland annat känd från SEO Podden som Tony Hammarlund sänder. Hon är även grundare och ägare av SEO-byrån Unikorn, samt driver ett nätverk som heter SEOGIRLS, för kvinnor som arbetar med SEO.
Ulrikas föreläsning handlar om användarfokuserad SEO – sökmotoroptimering med användaren i fokus.
Dagens sökmotorer är otroligt smarta och fokuserar på användaren och vad deras intention är med sökningen. Ulrika gick igenom sökintentionerna och gav en hel del tips på hur man kan använda ihop sökintentioner med kundresan för att förstå vad användaren egentligen är ute efter, och optimera sajten därefter. Genom att fokusera på användaren skapar företagen en relation med blivande kunder tidigare i kundresan, som sedan konverterar bättre!
Hon berättade om den klassiska kundresan och dess olika faser. En kundresa är att förstå och lära känna sin målgrupp. När man lär känna sin målgrupp så blir det lättare att leverera det som efterfrågas. Man tar kundens köpresa och ser vad de söker på, och kopplar det till inspirerande innehåll på sin hemsida.
Awareness – kunden har ett behov, men söker inte efter specifika varumärken, utan mer bredare informationssökningar.
Consideration – kunden söker efter specifika produkter eller varumärken och lösningsorienterat innehåll.
Evaluation – kunden har ett behov, vill köpa men av vem? Kunden läser omdömen och recensioner.
Conversion – köp! Här söker kunden på pris, leverans, rabatter etc. Köpet ska vara smidigt att göra.
Till detta kopplas en så kallad Contentstrategi, där man lägger till USP:ar (Unique Selling Point) och CTA (call to action-knappar) till innehållet för att driva kunden genom hela köpprocessens resa.
SEO är inte så enkelt som man kan tro, men det är en viktig faktor för att få kunder att lägga märke till ens varumärke. Det krävs en specialist som Ulrika att förstå det bättre och kunna jobba med det på sin webbplats. Det blev verkligen en bra och inspirerande föreläsning.
Dags för eftermiddagsfika!
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.