Efter en god och välbehövlig lunch äntrade Jenny Hultman från Högskolan Kristianstad scenen. Jenny har arbetat med marknadsföring inom både privat och offentlig sektor i snart 20 år. Högskolan i Kristianstad är en liten högskola till ytan, men en stor högskola rent studentmässigt, då det idag finns 14 000 studenter på högskolan. I föreläsningen berättar Jenny med stor inlevelse om hur videon “Hide and Seek Challenge” kom till.
En milstolpe i högskolans kommunikation var 2010, när man började arbeta om sitt varumärke, och en ny strategi sattes in för att nå ut till fler studenter och få fler studenter att ansöka. Målet var att bli en av landets tre mest attraktiva högskolor. En varumärkesbyrå anlitades för att nå målet.
När de såg alla andra högskolors varumärken, var de allra flesta i någon blå färg, precis som Kristianstads högskola tidigare varit. Just därför valde man grönt; grönt som är färgen för närhet. Färgen syns tydligt, och sticker ut, vilket passar bra när de är på studentmässor.
En ny hemsida skapades, och i stället för papperskatalog valde man att endast jobba digitalt. Som en av de första högskolorna i Sverige att göra det, blev de snabbt en av de mest sökta högskolorna i Sverige.
En pandemi sopar dem av mattan. I stället för de traditionella mässorna blev det en digital mässa, vilket gör det svårt att sticka ut bland det blåa. Vad gör man nu? Många andra högskolor gjorde filmer med guidade turer runt campus, och Högskolan i Kristanstad försökte sig på det också. Men resultatet blev inte tillräckligt bra eller utstickande. Då kläcktes idén om att göra en live-kurragömma som skulle kunna visa upp campusområdet och utbildningarna, på ett lite mer intresseväckande sätt.
Det blev en video på 15 minuter, där 10 studenter gömmer sig på campus-området, och två ”spanare” – varav Jenny var en av dem – springer runt och letar efter dem. Den som blir hittad sist vinner. Allt spelades in under 7 timmar samma dag, där samtliga deltagare hade en egen action-kamera för att visa alla perspektiv. På så sätt blev det något annat än bara en guidad tur som tittarna får se.
Ur videon har man sedan satt ihop en 2 min kortfilm som var tänkt till skolor och mässor, samt en trailer på 30 sek som lades ut på sociala medier.
Filmen blev väldigt uppskattad, och ledde sedan till att de fick Guldäpplepriset som är Marknadsföreningen Nordostskånes pris: ”för bästa marknadsföringsinsats som löser utmaningar med hjälp av kreativ kommunikation”
En underhållande och spännande föreläsning, och vi satt nog alla och väntade på att få se den berömda videon. Vi fick se 2 minuters versionen – superbra, rolig och annorlunda reklamfilm!
För den nyfikne, se hela filmen på högskolans hemsida: https://www.hkr.se/utbildningar/hide-and-seek/
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.