Charlotte da Silva är grundare och VD på marknadsföringsbyrån Salgado Kommunikation, en digital kommunikationsbyrå med rötterna i sociala medier. Och Charlottes föreläsning handlade just om sociala medier, och vilka trender som tar fart under 2022. Målen 2022 är avkastning, hur mycket säljer vi. Men trenden organiskt innehåll börjar komma tillbaka. Det viktiga är äktheten för att lyckas på sociala medier.
Vi i Sverige är bäst i världen på att använda sociala medier. Snabbast växande globalt är TikTok men även i Norden är TikTok stort tillsammans med Instagram som ligger på samma tillväxtkurva. 57% säger att sociala medier blivit ännu viktigt under covid.
TikTok växter både i b2b (business to business) och b2c (business to consumer), det är det rörliga mediet som fångar mångas intresse. Humor i kombination med TikTok och reals gör att trenden växer mycket just nu och många företag hakar på. Även memes börjar företag använda i sin contentstrategi för att skapa intresse.
Charlotte berättade om Duolingo som gjorde om sin contentstrategi och engagerade sig på TikTok, de skapade ett så stort engagemang att många ansökte om jobb på företaget. Ett annat exempel är Ryaniar som driver med sig själva och med kunder på TikTok. De tog fasta på att de är ett lågprisföretag med mycket fel och gjorde något kul utav det.
En av de nya trenderna är social shopping med AI (artificiell intelligens) där shoppingen är integrerad med sociala medier som Instagram och TikTok. Idag skickas man till webbutiken för att göra ett köp, men i framtiden kommer man att kunna handla direkt på de olika sociala medierna. I USA fungerar detta redan och det är bara en tidsfråga innan det kommer hit.
Även AR (Augmented Reality) shoppingen växer där AR och VR (Virtual Reality) flyter ihop. Man kan då prova skor, glasögon, kläder mm med hjälp av VR. På så sätt upplever kunden det som att man har produkten på sig.
En annan trend är Chattbottar som blir mer och mer användarvänliga. Utmaningen ligger i att förstå sin målgrupp vilket inte alltid är så lätt. Charlotte visade ett case från hur deras AI drivna chatbotlösning minskade kunden Isbjörn of Swedens returer med 50%.
I detta pilotprojekt hade butiken, som säljer barnkläder, problem med returer och vill automatisera processen. De byggde en chatbot och kopplade på ett AI element så att det blev en flytande konversation med kunden. Då hade kunderna möjlighet att ställa frågor angående t.ex. storlekar och be om produktråd. Resultatet var så bra att returerna minskade till 50%. Projektet blev även nominerad till Guld M: Årets digitala lösning.
Grattis! Och grattis till en intressant föreläsning med Charlotte som är en van föreläsare och som verkligen fångade publikens uppmärksamhet. Nu är det dags för lunch!
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.