Med kort varsel kunde Magnus Äng från TopVisible hoppa in och föreläsa. Och vilken föreläsning! Välplanerad, strukturerad och fullspäckad med fakta. Han pratade om Topic Clusters som är en evolution inom SEO & Content Marketing. Topic Cluster, som man kan översätta till ämneskluster på svenska, är just vad det kallas för, kluster av ämnen som förbättrar möjligheten att nå riktigt bra placeringar i Googles sökresultat.
Magnus förklarade att om man vill visa Google att ens webbsidor är både relevanta för specifika sökord och mer trovärdiga än konkurrenternas, så är ämneskluster ett av de bästa sätten att göra det på. För Google letar inte bara sökord, utan även synonymer, gemensamma ämnen och svar på frågor inom samma bransch.
En vanlig fråga som Magnus får är: ”Hur snabbt kan vi komma 1:a på Google?” Den som vet det borde få nobelpriset menar han, för frågan är omöjlig att svara på. Tålamod är oerhört viktigt! Detta är ingen quick-fix, utan en långsiktig strategi. MEN Topic Cluster kan hjälpa till att rangordna efter mindre konkurrenskraftiga sökord och börja generera trafik på kort sikt.
Som sammanfattning förklarar han fördelarna med Topic Cluster i fem punker:
- Besökarna stannar längre och är återkommande. Man scrollar, läser och återvänder till hemsidan.
- Lägre bounce rate – avvisningsfrekvens, dvs när en besökare kommer till en sajt men lämnar utan att ha gjort något.
- Attraherar backlinks – när andra länkar till din webbplats.
- Bra ROI tack vare Evergreenkaraktär – Evergreen Content är innehåll som behöver minimalt med underhåll och är relevant över en längre tid, ibland i många år.
- Bra placeringar i sökresultat
Magnus är expert på SEO genom sin långa erfarenhet och föreläsare på IHM, och det märks i presentationen. Han är duktigt på att fängsla publiken – man lyssnar, och man vill veta mer.
Bild: Em Kjellberg
Text: Cia Alnerheim
Comments are closed.