Martin Mazur är en av grundarna till kunskapbolaget tretton37 som fokuserar på att leverera skräddarsydda mjukvarulösningar till sina kunder. Han jobbar idag som CTO med fokus på teknisk inrikting, vision och kultur samt med att stötta kunder i deras förändringsresor. Martin har över 15 års erfarenhet av IT, mjukvara och internet och har alltid verkat i gränslandet mellan människan, teknik och affären. Vi passar på att fråga Martin 3 snabba frågor inför IIF2020!
1. Vad har du för yrkesroll idag?
Idag jobbar jag som CTO på tretton37. Det är en relativt bred roll där jag får jobba med både personal och kunder. Mitt fokus ligger främst i att titta på teknik och tekniktrender se hur de utvecklas och se till att vi som bolag ligger i framkant av den utvecklingen. Men en stor del av jobbet handlar också om att främja en kunskapsdelande och öppen kultur både på bolaget men även utanför.
2. Vad ska du prata om på Internet i fokus och varför är just det ett viktigt ämne?
Jag kommer försöka mig på att måla en bild av Internets framtid med fokus på hur betalmodeller för plattformar och innehåll har förändrats historisk men även vilka trender vi ser framåt. Dessa skifte sker med jämna mellanrum och påverkar då vilka plattformar som används och hur dom används. Vi håller på att lämna en ekonomi bakom oss där vi betalt med uppmärksamhet och data och den nya ekonomin kommer se helt annorlunda ut. Detta påverkar hur man kan hitta och bemöta människor på nätet.
3. Vad ser du mest fram emot på konferensen?
Alltid när jag går på konferens så är det mötet mellan människor som är viktigt för mig. Jag ser fram emot att komma till en konferens där de flest arbetar med något helt annat än mig själv, jag ser fram emot spännande samtal och diskussioner och korspollinering mellan olika områden för att skapa nya idéer och tankar. Jag hoppas att det jag pratar om väcker debatt och att dom som lyssnar vill diskutera det vidare – både de aspekter som dom håller med om men även de saker de inte håller med om.
Föreläsning på IIF2020: Vem har du tillgång till de närmaste 10 åren?
”Det är en kul produkt men jag förstår inte hur dom ska få ihop affären.” Denna mening eller liknande meningar hördes ofta för några år sedan i relation till företag som Google, Facebook, Instagram och Twitter. Dom erbjöd oss produkter och tillgång till människor utan att, till synes, vilja ha betalt. När vi sakta förstod att dom hade kommit på andra affärsmodeller – modeller som bygger på att vi betalar med vår uppmärksamhet och numera med vår personliga data trillade polletten ner för dom flesta. När vi nu står i 2020 och blickar framåt, när konsumenten blir mer noga med vad – och till vem – dom delar med sig och adblock, tracker blockering och vpn blir vanligare bland den nya generationen står internet inför ett nytt skifte – ett skifte som kommer innebära nya affärsmodeller att för internet, nya sätt att ta betalt. Vad händer då med din publik? Vem kommer du ha tillgång till om 10år? Och vad kommer det att kosta?
Comments are closed.