Stellan Löfving är affärsutvecklare och digital innovatör på HiQ Göteborg. Han har jobbat med digitala och sociala medier i olika former sedan mitten av 90-talet och är medgrundare till bland annat kommunikationsbyrån Truth, knytkonferensen WebCoast och den digitala nyhetstjänsten Foodwire.
Vi passar på att fråga Stellan 3 snabba frågor!
1. Hur vet man att man når rätt målgrupp?
Det är svårt att hitta ett enda sätt att helt säkerställa detta. För att få en helhetsbild behöver man kombinera olika metoder. Digitala mätverktyg som exempelvis Google Analytics och Hotjar ger en del av bilden, försäljningsstatistik ger en annan del, men man bör gärna komplettera med exempelvis marknadsundersökningar, fokusgrupper och kanske andra typer av undersökningar. Att analysera vad som sägs om varumärket eller produkten i sociala medier kan också ge en kompletterande bild.
2. Vad pratas det mest om just nu inom marknadsföring?
Det pratas om många saker, men marketing automation är kanske årets hetaste buzzword, gärna i kombination med artificiell intelligens. En annan stekhet trend handlar om röstigenkänning, en teknik som många företag funderar på hur man kan använda i sin marknadsföring. Överhuvudtaget är ny het teknik, som till exempel VR, AR och ansiktsigenkänning högt upp på agendan.
3. Vilken är den största marknadsföringsmissen de flesta bolag gör?
Man underskattar sin målgrupp. Man skriver tittare, lyssnare och läsare på näsan och berättar saker de redan vet, istället för att satsa på smarta budskap där mottagaren själv får göra den slutliga kopplingen. Många företag är dessutom rädda för att ta ställning och sticka ut hakan. Man späder ut sitt budskap för att inte irritera någon, och på så sätt försvinner man helt i en flod av kommunikation. Slutligen: man pratar och pratar. Men i en tid där kampen om uppmärksamheten är hårdare än någonsin, krävs något mer än så. Om du vill veta vad det kan vara – kom och lyssna på mitt föredrag på Internet i Fokus, så ska jag berätta mer!
Missa inte Stellan Löfving på Internet i fokus den 24/10 i Malmö!
Föreläsning: Vem bryr sig? Marknadsföring i en värld där ingen orkar lyssna
Det är mer sannolikt att du överlever en flygplanskrasch än att du klickar på en bannerannons. Konsumenter idag är så överösta av reklam att de inte längre orkar bry sig. Den här föreläsningen ger dig verktygen som får ditt varumärke att överleva – i en värld där ingen orkar lyssna.
Comments are closed.