bild: Andreas Sundqvist
Maria jobbar som Head of Social Media på byBrick Insights, där hon jobbar med strategi och taktik för både organisk och köpt aktivering, för såväl stora som medelstora och små företag. Hon agerar även coach och stöd för företag som har egna sociala team. Hon driver en blogg om sociala medier och har haft artiklar publicerade på bland annat Internetworld. Utsedd till en av Sveriges främsta inom sociala medier och föreläser även internationellt i ämnet. Maria har erfarenhet av att arbeta med både globala varumärken och mindre, på lokal nivå.
Vi passar på att fråga Maria 3 snabba frågor!
1. Vad borde företag ha extra fokus på inom sociala medier nu inför 2019?
Video- och ljud: Unga målgrupper använder sig av dessa två typer av mess istället för de vanliga text messen. Jag tror fler behöver börja titta på vad Gen Z tilltalas av, speciellt för de varumärken som riktar sig mot yngre målgrupp. Där har vi en digital generation som inte tilltalas av samma saker som t.ex Millennials. Här måste man tänka om.
Man kommer få lägga fokus på att personalisera istället för att bara visa upp vad man vill sälja. Bygga community istället för att tro att de ska tilltalas av rena köpbudskap.
Social e-commerce: E-handlare bör ha med i sin sociala mediestrategi hur de ska jobba med detta under 2019 då det kommer växa mer och mer. Vi får se om Instagram kommer att lansera den fristående appen IG Shopping som de jobbar på exempelvis.
Social listening: Detta är viktigt eftersom övervakningen av ett varumärkes sociala medier är mer än bara ha koll på vilka mentions man får. Det handlar om att övervaka de konversationer som händer utanför ditt varumärkes konto och se vad folk verkligen säger. Brandwatch har gjort en studie som visar att 96% av de som pratar om varumärken på nätet inte följer deras konton på sociala medier.
2. Vad är de vanligaste felen som företag gör idag i deras sociala kanaler?
– De jobbar alldeles för lite med organiskt innehåll i sina kanaler. En mix av organiskt och betalt är det bästa.
– Promotar sig själva och sina produkter/tjänster alldeles för mycket.
– Är för corporate och humaniserar inte sitt varumärke.
– Använder inte den data de har tillgänglig att analysera för att kunna dra slutsatser som gör att de kan ta faktiska datadrivna affärsbeslut.
3. Vad är det som gör att du själv brinner så mycket för sociala medier?
Jag gillar att allt går snabbt och att jag hela tiden lär mig nya saker och får möjlighet att analysera och testa egna teorier. Sociala medier är spännande och det finns så otroligt många möjligheter. Att få jobba med sin passion är riktigt kul och utmanande.
Missa inte Maria och Ann-Sofie Krol på Internet i fokus den 24/10 i Malmö!
Från datadrivet till Insiktsdrivet – Så förvandlar du data till agerbara insikter som engagerar hela din organisation i digital kommunikation.
I en digital värld blir det allt mer data i våra verksamheter och system. Många gånger låter vi den bara ligga, utan att se vad vi kan lära från den. Så vad betyder den där datan egentligen och hur påverkar den hur vi bör göra för att nå våra mål? Annsi och Maria berättar hur man kan omvandla dataströmmar, stora som små, så att ni kan förbättra era resultat sett till de mål ni siktar på. De pratar också om hur man, genom att jobba insiktsdrivet, kan inspirera och tydliggöra för organisationen vad kommunikation och marknadsföring faktiskt ger och hur det påverkar andra delar av organisationen och dess resultat.
Comments are closed.