Att konvertera besökare till kunder handlar till stor del om att förstå vad era besökare vill göra och att hjälpa dem genomföra det så snabbt och enkelt som möjligt.
När vi möts i det verkliga livet sägs det att vi har sju sekunder på oss innan den vi möter bildar sin uppfattning om oss. Online är det tidsspannet än kortare. Det kan dessutom vara lockande att snegla på hur de stora företagen lägger upp sina startsidor med flashiga bilder och bildspel. Men frågan är: passar den stilen er?
Det är stor skillnad i trafik till stora och små varumärkens startsidor och stora varumärken, som vi ofta pratar om och ofta googlar på, kommer naturligt få en större andel trafik till sin startsida än vad mindre varumärken får. Därför är det extra viktigt för dem att optimera användarupplevelsen just där, säger Linus Larsson, Agency Director och expert på sökmotorsoptimering, på Webguide Partner.
På scenen delade han med sig sina bästa tips och erfarenheter för hur ni kan gå till väga för att vässa användarupplevelsen på er startsida!
Analysera dagsläget för att hitta framtiden
Innan ni börjar möblera om och snygga till startsidan, ta en titt på hur den ser ut idag och undersök hur den inkommande trafiken ser ut! Hittar era besökare genom organiska sökningar från Google eller någon annanstans? Kommer de till startsidan eller en kategorisida eller en produktsida? Och väl inne på startsidan, hur går de vidare därifrån?
Genom att undersöka vad dina besökare gör idag får ni reda på vilka behov de har vad de vill göra där, säger Linus Larsson och beskriver tre mätetal som kan hjälpa er i er undersökning:
- Bounce Rate
Hittar besökaren all info de behöver på sidan? Då kan en hög bounce rate vara okej, men om måste de navigera sig vidare ska bounce raten vara låg.
- Time on page
Stannar de länge nog för att kunna ta del av innehållet?
- Next page path
Hur går de vidare och vad läser de då?
När ni vet vad besökarna letar efter och vill ha så kan ni sedan skräddarsy er startsida för leda dem rätt. Är de exempelvis mest intresserade av en eller ett par produkter? Ha det lättillgängligt så de kan hitta dem enkelt.
Strunta i hur alla andra konkurrenter gör på sin startsida. Fokusera på vad dina besökare har för mål och hjälp dem att hitta det målet så snabbt som möjligt, säger Linus Larsson.
Artikel: @bossbloggen
Linus dragning från konferensen.
Comments are closed.