Under flera års tid har vi hört att marknadsavdelningen ska arbeta närmre säljavdelningen. Det är ju lätt att säga, men hur kan ett bolag lösa det rent praktiskt?
Marknadsavdelningen roll är tydlig och spelar en viktig roll för att främja företagets verksamhet. Den fungerar som ditt företags ansikte utåt, samordnar och producerar allt material som företräder verksamheten. I det flesta fall hamnar även skapandet av all Content och hantering av sociala kanaler på marknadsavdelningens bord.
Men både sälj och marknadsavdelningen måste hitta ett sätt att samarbeta för att kunna nå optimala mål.
Marknadsavdelningen skapar ofta “leads” som försäljningen kommer att driva och försöka konvertera. Tyvärr är det ofta där förhållandet mellan de två avdelningarna slutar.
Det är det ganska vanligt hos många företag att marknad och sälj fungera som helt separata enheter. Företag som lyckas samordna ett starkt samarbete mellan dessa avdelningar har visat sig konvertera flera kunder, förkorta försäljningsprocessen, behålla fler kunder, göra bättre prognoser samt ha en snabbare tillväxt.
Mathias Thulin har varit med och grundat bolag inom både Marketing Automation och Sales Enablement som till stor grad definierat Inbound Marketing för den nordiska marknaden. Idag investeras det mycket pengar i leadsgeneringsprocesser, men hur kan vi säkerställa processen hela vägen till affär? Och vad finns det egentligen för likheter i försäljningsprocesserna mellan E-commerce och B2B?
De tre senaste åren har Mathias varit bosatt mitt i Silicon Valley och kunnat ta del av de senaste trenderna och utveckling. Är buzzword som AI, chatbottar och Machine Learning svaren på alla frågor, eller finns det enkla knep att lyckas utan att krångla till det?
Vi ses den 10 april på Quality Hotel View i Malmö!
Comments are closed.