Att annonsera kan kännas tröstlöst när konkurrensen är hård, det blir fler och fler nya sätt att annonsera på och nya funktioner avlöser varandra. Men hur gör man då för att lyckas med sin annonsering? Marcus Smith och Pauline Wallander, från SocialView, ger besökarna på Internet i Fokus sina bästa tips.
1. Förstå målgruppen
För att nå dem när de sitter hemma i soffan en fredag kväll så måste du veta vilka de är, vad de gör och när de gör det. Vet du det så kommer du kunna anpassa din annonsering.
− I en kampanj om att öka turismen till Öland så var en del av marknadsföringen att rikta annonseringen till husbilsägare på västkusten när det regnade för att spä på intresset för att åka till Öland, berättar Marcus Smith.
2. Ha koll på kundcykeln
Skapa relevans genom att veta var varje kund är i er kundcykel. Från att kunden ska få veta att ni finns överhuvudtaget, till att skapa intresse, engagera målgruppen, att få kunderna att köpa men också rekommendera er till andra och också förbli lojala.
− Varenda annons ska ha ett syfte. Titta på de unga och se hur de beter sig och du kommer se hur de som är äldre kommer att bete sig framöver, säger Pauline Wallander.
3. Mätbarhet
Räckvidd, visningar, reaktioner, delningar, följare och klick. Det är det vad man brukar mäta sociala medier med men vad betyder det egentligen?
− Det kan vara en viktig siffra om man vill stärka varumärket och öka sin exponering, men det är inte allt, säger Pauline Wallander.
− Oavsett vad ni gör så kan ni mäta er försäljning hela vägen, alltså är varumärkeskännedom, besökare, försäljning är de mätetal som egentligen är viktiga. Kliver du in till chefen och säger ’den här annonsen ledde till så många nya kunder’ då kommer du mötas av applåder, säger Marcus Smith.
Video från Internet i fokus – 25 okt i Malmö
Comments are closed.