Ska du skapa innehåll för att bygga varumärke så ska du skapa innehåll för att sälja. Du behöver inte vara värsta hackern – men du måste tänka som en, för att ditt content ska lyfta.
Data driven content marketing, vad betyder det egentligen? Är det inte bara en rad utnötta buzzwords?
Vi som är i branschen må kanske känna det, men faktum är att kreativt redaktionellt innehåll och automatisering just nu överbryggar den fantastiskt spännande resan från vanlig digital marknadsföring till intelligent marknadsföring som effektiviserar hela hantverket. Ja, där etablerar vi ett nytt buzzword. Intelligent marknadsföring. Låt oss återkomma till det när vi ses på Internet i Fokus.
Vad allt egentligen handlar om är det mycket intressanta, digitalt evolutionära mötet mellan två kulturer – föreningen som nu har skett mellan kreativitet och automatisering, och vad som kommer efter det. Kraften i att kunna mäta varumärkeskännedom bortom CTR och PPC. Kan vi ens kräva sådana förmågor av våra content-producenter och strateger, att de ska bemästra både ett matematiskt och kreativt tänkande? Rannsakar vi oss själva inser vi att vi redan kräver det, men att vi generellt är alldeles för dåliga på att explicit beställa det, fortbilda i det och faktiskt utforma våra arbetsprocesser efter det. Vi är lite brådmogna i vårt sätt att dra nytta av den data som nu finns tillgänglig. Vårt content tar avstamp i automatiseringsprogram och Google Analytics-KPI:er, men redan där missar vi viktiga variabler för att göra lyckad content marketing.
Det finns några knep för att effektivisera den dagliga content marketing-produktionen och förbättra de mätbara resultaten, så att vi verkligen drar nytta av den data och de verktyg vi har – och kan övertyga kunden.
Björn Ekdahl är utbildad förläggare. Efter anställningar i den skandinaviska förlagsbranschen grundade han mediegruppen Lethe, som omfattade förlags- och marknadsföringsverksamhet i Stockholm och Paris. De senaste åren har han arbetat med sustainable luxury – att skapa och kommunicera hållbarhet hos varumärken i Paris lyx- och modeindustri. Björn jobbar som account manager på Resultify. Vid sidan av jobbet lyssnar han på Schubert och spelar domino.
Comments are closed.