Crowdfunding är en metod för att anskaffa kapital genom gemensamma ansträngningar av vänner, familj, kunder och enskilda investerare. Detta tillvägagångssätt kranar i kollektiva ansträngningar en stor pool av individer-primärt online via sociala medier och för gräsrotsfinansiering plattformar-och utnyttjar sina nätverk för större räckvidd och exponering. Crowdfunding är i huvudsak motsatsen till den traditionella syn på finansiering av företag.
Genom att använda en crowdfunding plattform som tex FundedByMe, ger det dig som entreprenör en enda plattform för att skapa en showcase och dela din ”pitch” samt tillgång till tusentals investerare som kan se, interagera och dela din insamlingskampanj.
För att kampanjen ska lyckas måste den få bra exponering. En av de absolut största fördelarna med just crowdfunding är möjligheten att centralisera och effektivisera din fundraising och sprida det online via sociala kanaler, nyhetsbrev m.m.
Men hur gör man i praktiken, från idé till succé? Daniel Daboczy – grundare och vd på FundedByMe kommer guida oss genom konceptet… saker man borde tänka på samt saker man kanske borde undvika. Förutom en genomgång om crowdfunding får vi en djupare insikt i hur Daniel lyckades dra igång FundedByMe, som är idag Europas snabbast växande crowdfunding plattform.
Vi kommer även gästas av en hemlig gäst (case) som kommer presentera sin crowdfunding-resa.
Daniel har som vision att demokratisera sättet att finansiera bolag. Han såg makrotrenderna för 5 år sedan och förutsåg att konsumentbeteendet inom finansbranschen och kapitalägande skulle förändras och lanserade då Nordens första crowdfunding portal.
Idag har hemsidan mer än 67,000 globala investerarmedlemmar och förmedlat mer än 200 miljoner nya pengar till entreprenörer och därmed visat att en helt ny kundbas kommer att vara framtidens viktigaste finansieringskälla. Daniel sover, äter och drömmer FundedByMe och vilar aldrig, driven av önskan att förändra och förbättra.
Comments are closed.