Idag finns massvis av data online. Och i en värld som rör sig allt snabbare kan en hel bransch förändras på ett ögonblick. Utanför ett företags fyra väggar finns det otroligt mycket information, det gäller bara att filtrera och förstå den.
Genom att bevaka ditt varumärke, dina konkurrenter eller din bransch, så får du full förståelse för vad som händer i omvärlden. Du får t.ex. feedback på dina produkter, du vet dina konkurrenters satsningar innan de satsat och du får indikationer på var branschen är på väg. På ett par sekunder kan du se var i omvärlden du omnämns, hur mycket du exponeras jämfört med dina konkurrenter. eller att ta fram ett PR värde på en kampanj. De företag som kan tolka och förstå den externa datan är i bäst position att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut.
Missa inte denna unika möjlighet att lyssna på Tobias Johansson, ansvarig för Meltwater i Skandinavien. Tobias kommer att presentera varför varje företag bör bevaka sin omvärld och på vilket sätt det gynnar dem. Tobias kommer även att förklara begreppet ”Outside Insight” och hur detta kan bidra till ett företags framgång.
Efter att ha avslutat sina studier på Handelshögskolan i Göteborg började år 2006 att arbeta med försäljning på Meltwaters kontor i Göteborg. Tobias insåg snabbt varför företag bör bevaka sin omvärld och förstod vad som var viktigt för kunden. Efter ett par framgångsrika år i Sverige flyttade Tobias till USA för att lansera Meltwaters produkt där. Därefter har Tobias arbetat på flera nyckelpositioner inom Meltwater och är sedan 2012 partner i företaget. Idag är Tobias ansvarig för en stor del av bolagets framgångar i Skandinavien och har tack vare sin långa erfarenhet inom branschen djupa insikter kring omvärldsbevakning.
Meltwater grundades i Oslo 2001 av Jörn Lyseggen och är idag världens snabbast växande företag inom Media Intelligence. Idag finns Meltwater världen över och har cirka 1300 anställda.
Meltwater erbjuder lösningar för att bevaka och analysera redaktionell media, sociala medier samt offentliga protokoll. Med Meltwater är det även möjligt att skicka pressmeddelanden internationellt och hantera företagskonton i sociala medier.
Visionen ”Outside Insight”, innebär att man med hjälp av information utanför sitt företags fyra väggar bättre kan förstå sin omvärld. Med hjälp av Meltwater kan företag fatta informerade beslut och lägga rätt strategier.
Comments are closed.