Många i min omgivning tycker att marknadsföring mest handlar om kreativitet och tror att jag baserar alla mina beslut på en magkänsla. De tror att den viktigaste kunskapen för att vara duktig på marknadsföring är ett öga för bra kampanjer, att man kan skriva bra och är duktig på färg och form. Ett ”sticka upp fingret i luften och chansa på nästa steg”-jobb. Få av dem vet att hälften av medarbetarna på vår marknadsavdelning har titeln growth hacker – den magiska marknadsföraren som bara tar beslut baserat på fakta. Vi har siffror på allt och vårt nästa steg beror hela tiden på vad förra steget gav för resultat. Och visst är det lyxigt? Marknadsföring är inte längre en gissningslek.
Jennie Isberg är marknadschef på Lundalogik och drivs av stora utmaningar, vare sig det handlar om att öka konverteringsgraden på hemsidan, eller att ta sig an en triathlon. Så det kanske inte är så förvånande att hon aldrig är nöjd och strävar alltid efter bättre resultat. I sitt arbete som marknadschef handlar allt om ROI. Jennies drivkraft hittar man i mätbarheten. För henne är det lyxigt att en marknadsavdelning idag kan berättiga sin existens och bevisa vad man åstadkommer varje dag. För varje aktivitet kan man räkna på om det ger mer leads, beroende på om man gör si eller så. Man kan testa, mäta och göra om. Testa igen, mäta och inse att man hittat rätt.
Lundalogik grundades 1990 och är experter på CRM & säljstöd. Med över 25 års erfarenhet av att hjälpa sina kunder att attrahera kunder så gör de, kort och gott, sina kunder till kundmagneter. Hittills har de hjälpt fler än 6 000 företag i Norden. Ett växande IT-företag med framåtanda – helt enkelt!
På denna föreläsning delar Jennie med sig av Lundalogiks bästa tips för hur du skapar tillväxt med hjälp av digital marknadsföring som är 100% mätbar.
Comments are closed.