Idén med Influencer marketing kan leda dig in till hjärtat hos framtida konsumenter, The Millenials – The Skip Generation. Hur gör man för att nå en målgrupp som gör allt i sin makt för att undvika kommersiella budskap?
Varken ”Celebrity Endorsement” eller ”Influencer Marketing” är helt nya koncept. Dessa taktiska marknadsföringsmetoder har varit igång i traditionella medier i åratal. Idag används dessa strategier mest via de populäraste digitala kanaler som Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter och så klart via bloggar.
Influencer Marketing är kanske den snabbast växande och en av de mest kostnadseffektivaste kanaler på webben idag. I en värld där innehållsproduktionen är nu i ett så kallad ”overdrive” börjar det bli allt svårare för varumärken att skära igenom bruset och sticka ut bland mängden. Det är därför allt fler uppmärksammar varumärkens ambassadörer.
När man kan uppmuntra andra att prata om och rekommendera produkter på nätet, får man en unik fördel gentemot sina konkurrenter. Bloggare har bl a blivit viktiga Influencers eftersom de ses som experter och har väldigt lojala följare. När en bloggare rekommenderar en produkt, verkar det oftast mer trovärdig än traditionell reklam.
Men Influencer Marketing kan också vara en fälla, där ett enda fel kan vara skadligt både för dig och för den som hjälper dig sprida ditt budskap.
Splay Networks är ett Digitalt mediahus för varumärken och influencers som vill lyckas i sociala medier. Sedan starten 2013 har bolaget expanderat snabbt och hjälper idag företag att nå en modern målgrupp genom underhållning och marknadskommunikation i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.
Victor Ljungberg var tidigt med på Splay och utvecklade kreativ annons integrering. Hans bakgrund är allt tv, teater till reklam-produktion till en MSc i marknadsföring från Handelshögskolan.
Missa inte Victors föreläsning den 20 oktober i Malmö! Boka din biljett här
Comments are closed.