Den digitala världen integreras alltmer i vår fysiska värld. Vi har telefonerna med oss överallt och kommer snart kunna både styra omvärlden via den eller andra liknande deviser och uppleva omvärlden genom den, tex via augmented reality (en digital värld ovanpå vår fysiska, som visar sig när man drar tex telefonen över en viss vy). Samtidigt är vi vana vid en viss gamification, lojalitetsbelöningar för att vi agerar på ett önskvärt sätt, liksom rekommendationer som gör våra liv och våra val enklare.
I Greater Copenhagen har det nu startats ett projekt för att arbeta fram vad nutidens arenor, där besökare möts och upplever live sport eller framträdanden, kan göra för att bättre skapa en digifysisk – och ännu bättre – upplevelse så att vi dras till dessa publika sammanhang även i framtiden. Projektet Framtidens digifysiska arena är fött. I projektgruppen finns både arenor, sportklubbar, digitala strateger och designers, eventexperter och lojalitetsexperter med.
Den gemensamma slutprodukten kunde ingen av deltagarna ha åstadkommit själva utan blir ett resultat av tvärfunktionellt innovationsarbete.
Frågeställningar:
- Hur kombinerar vi digitalt och fysisk upplevelse i framtiden och varför?
- Är det disruptive business och på vilket sätt? Vad blir det nya?
- Varför är just ni med i detta projektet? Vad hoppas ni åstadkomma?
- Vilka andra användningsområden kan vi se digifysisk kombination i framtiden?
Medverkande på scen Mia Rolf – VD Ideon, Thomas Klevås – Walking Mountain, Magnus Svensson – Marknadschef B2B Malmö FF, Kent Öhlander– VD Jägersro Trav, Andreas Markewärn – Digital strateg – Tactel/Panasonic, Jessica Östman – Ordf i branschrådet för strategiska events
Panelen modereras av Maia Rolf
Mia är idag VD för det vidgade Ideon i Lund – Europas största science park som rymmer 500 verksamheter och 10 000 anställda. I sin bakgrund som entreprenör inom både management consulting, digital kommunikation och strategiska events har Mia hjälpt flera stora varumärken att uppnå tillväxt och ökad kundlojalitet genom positivt och game-changing förändringsarbete. Mia intresserar sig för att sammanföra olika verksamheter och branscher för att skapa nya möjligheter.
Comments are closed.