Marketing automation handlar om att förenkla dina marknadsföringsprocesser och används ofta i samband med e-postmarknadsföring, sociala medier och bloggar. Det innebär helt enkelt att du skapar hela processer med flera steg som sköter allt automatiskt. Men även här krävs det en ordentlig marknadsstrategi och kunskap om vissa verktyg. Robert Lindh, vd på Pixelant kommer presentera ett lättsmält fall, några exempel om Marketing Automation samt 10 enkla råd för att komma igång.
Robert Lindh är en passionerad digital entreprenör med nästan två decennier i IT-branschen bakom sig. Han startade sitt första bolag 1999 och har sedan dess hunnit arbeta som bland annat säljare, webbdesigner och utvecklare. Robert driver sedan nio år tillbaka webbyrån Pixelant i Malmö.
Pixelant är en webbyrå i Malmö som är specialiserad på open source-lösningar och digital informationshantering. Sedan 2006 har vi utvecklat våra kunders idéer och behov till lönsamma webblösningar. Idag har vi över 300 aktiva kunder inom såväl stora internationella koncerner som svenska företag, offentlig sektor och hjälporganisationer.
Lunch med chefer ska hjälpa talanger att få IT-jobb
Den som inte har ett stort privat nätverk har svårare att få jobb än andra. Därför utmanar nu Robert sina kollegor i IT-branschen. Det handlar om att hjälpa personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden med råd och kontakter. Syftet är att tillsammans hitta talanger till en bransch som skriker efter nya medarbetare. Metoden? Lunch.
Hela 7 av 10 jobb förmedlas i dag via privata nätverk. Det gör tröskeln hög för den som är ung, ny i Sverige eller av andra anledningar inte har hunnit bygga upp sitt nätverk. Samtidigt som IT-branschen söker med ljus och lykta efter kompetenta medarbetare finns personer med relevant utbildning som står utanför arbetsmarknaden.
– Vi vet att det finns många som inte hittar jobb därför de inte har ett etablerat nätverk trots relevant kunskap. Vi vill öka chanserna för dem att få jobb genom att få kontakter, tips och råd från personer i beslutsfattande positioner, säger Robert Lindh, VD på webbyrån Pixelant.
Därför lanseras kampanjen ”Pay <IT> Forward” tillsammans med näringslivsinitiativet Good Malmö. Tillsammans utmanar de det etablerade näringslivet att öppna sina nätverk för osynliga talanger som vill in i IT-branschen.
– Mitt budskap till beslutsfattare i vår bransch är att vi alla har tid och råd att träffa fem arbetslösa personer över exempelvis en lunch. Det breddar våra egna nätverk och hjälper oss alla att hitta nya talanger, säger Robert Lindh.
– I dag letar många företag efter IT-kompetens utanför Sveriges gränser eftersom uppfattningen är att det saknas kunnig personal här. Vi är övertygade om att det finns massor av osynlig talang i Sverige och hoppas att det här initiativet ska ändra på det, säger Tina Rudin Kaikkonen projektledare för Good Malmö, som hoppas på minst 200 lunchmöten.
Hur går det till?
1. En beslutsfattare filmar sig själv där de utmanar två personer som är beslutsfattare inom IT-branschen. Filmen läggs upp på Facebook inom 48 timmar.
2. Varje beslutsfattare träffar 5 arbetssökande. En timme per person för att ge tips, råd samt bjuda på sitt nätverk för att öka chansen till arbete.
3. När det är avklarat kan beslutsfattaren själv på ett kreativt sätt förmedla att nu är utmaningen avklarad och utmana två andra beslutsfattare.
Allt material kommer att läggas upp på Pay <IT> Forwards sida på Facebook.
Arbetssökande som vill söka sig till IT-branschen kan man maila till payitforward@goodmalmo.se för att delta.
Facebook: http://tiny.cc/payitforwardch
More info: http://www.pixelant.se/pay-it/
Comments are closed.