Dagens kund är en mediekanal. Har ni fått sändningstid?
På konferensen Internet i Fokus i Malmö (25/3) skall jag föreläsa om kunden som mediekanal. Det är en nygammal form av marknadsföring som i dagligt tal kallas mun-mot-mun-marknadsföring. Begreppet myntades av professor Ernest Dichter år 1966 och presenterades i artikeln How mouth to mouth advertising works i tidskriften Harvard Business Review. Den stora revolutionen kom dock när internet och sociala medier slog igenom. Var och en av oss har ett större nätverk och kommunicerar flitigare än förr. Lägg till mobil kommunikation och det blir plötsligt självklart att betrakta varje kund som en mediekanal. Frågan är om ni som företag har fått sändningstid?
Kunder är varumärkesambassadörer
Det finns undersökningar som visar att det är upp emot 8 gånger högre sannolikhet att en potentiell kund slår till på ett köp om det finns en rekommendation från en nöjd kund med i bilden. Särskilt om de är vänner och/eller om förtroendekapitalet hos den som rekommenderar är stort. Kraften i mun-mot-mun-marknadsföring ligger dels i att det saknas ett uppenbart kommersiellt incitament för den som rekommenderar. Vanligtvis har hen inget att tjäna på att rekommendera produkten eller om så är fallet är det en försumbar ersättning. Därför upplevs omdömet, som hen baserar sin åsikt på som mer äkta än klassisk reklam. Det finns för övrigt tre olika typer av varumärkesambassadörer, som det blir allt populärare att arbeta med.
Kunder är varumärkesambassadörer
Det finns undersökningar som visar att det är upp emot 8 gånger högre sannolikhet att en potentiell kund slår till på ett köp om det finns en rekommendation från en nöjd kund med i bilden. Särskilt om de är vänner och/eller om förtroendekapitalet hos den som rekommenderar är stort. Kraften i mun-mot-mun-marknadsföring ligger dels i att det saknas ett uppenbart kommersiellt incitament för den som rekommenderar. Vanligtvis har hen inget att tjäna på att rekommendera produkten eller om så är fallet är det en försumbar ersättning. Därför upplevs omdömet, som hen baserar sin åsikt på som mer äkta än klassisk reklam. Det finns för övrigt tre olika typer av varumärkesambassadörer, som det blir allt populärare att arbeta med.
– Kunder
– Medarbetare
– Kändisar
Medarbetare som varumärkesambassadörer
Kunder kan antingen frivilligt och på eget initiativ gå in på till exempel en e-handelssajt, prisjämförelsesajt eller nätforum och ge sitt omdöme om en leverantör eller en produkt. Allt fler som reser går in på till exempel Tripadvisor och betygsätter hotellet de har bott på. Andra uttrycker sina åsikter i Facebook- eller Linkedingrupper. Varumärken som har en bra produkt och inser kraften i att få den betygsatt kan trigga kunder att dela med sig av sina åsikter och sprida till sina nätverk via tjänster som Pardot (B2B) och Referanza och Smarph Share (B2C). En annan viktig mediekanal är de anställda. De får chansen att bygga sina personliga varumärken om deras arbetsgivare erbjuder färdigproducerat innehåll för dem att sprida visa sina privata nätprofiler. För den anställde finns det ett egenintresse i att främja den affärsverksamhet som betalar deras lön, men också för att öka sin synlighet i sitt professionella nätverk.
Kändisar som varumärkesambassadörer
När folkkära Mia Skäringer, tv-aktuell med, skulle bli varumärkesambassadör gick det sådär. Hälsoföretaget Proviva anlitade henne utan lägga sig i vilka budskap hon framförde. En slags artistisk frihet som ingick i avtalet. Resultatet blev att Mia Skäringer först gick ut i Aftonbladet och skällde på den allmänna hälsohetsen i samhället. Dagen efter började hon som stjärnbloggare på Proviva. Jag har analyserat det fallet och jämfört med Zlatan Ibrahimovic samarbete med Volvo. Slutsatsen blir att det var rätt tänkt, men fel genomfört av Proviva. Det finns en smygande hälsostress, som allt fler människor i samhället känner av. Ätstörningar drabbar inte bara unga tjejer utan även allt fler killar. Bantningsmetoder fortsätter att avlösa varandra på löpande band, så det finns en kommunikativ möjlighet att gå på tvären. Att göra det oväntade, vilket var den djärva tanken med att använda Mia Skäringer som varumärkesambassadör. Det krävs dock att den kändis som ställer upp har gjort sin hemläxa. Ett bra inspel på vilka analyspunkter ett företag, som funderar på ett samarbete med en kändis eller bloggare (vilket är fler har råd med) kan du läsa här. Caroline Lidman, pr-konsult på Springtime och själv fitnessbloggare, går igenom hur en bra urvalsprocess ser ut.
Vill du veta mer om att hur ni kan arbeta med varumärkesambassadörer? Hör av dig eller kom och lyssna på min föreläsning Kunden som mediekanal kl 16 den 25 mars på konferensen Internet i Fokus i Malmö.
Jackie Kothbauer
Personlig varumärkesambassadör och författare Du, Linkedin o Karriären
Bild: Troy Thomson, Flickr Creative Commons
Jackie Kothbauer är personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att skapa sociala mediekanaler som förvandlar medarbetare och kunder till varumärkesambassadörer. Resultatet är en inspirerande närvaro i social media som odlar kundlojalitet, driver försäljning och bygger attraktiva varumärken.
KONTAKT
Press +46 709 620 699 eller jacqueline.kothbauer@gmail.com
Boka föreläsning eller köpa böcker & e-böcker & ljudböcker & webbkurser. Tel 031 – 37 38 000 eller jackiemediababe@gmail.com
Jackie Kothbauer är författare till tre böcker om konsten att bygga ett personligt varumärke med hjälp digital media.
MEDIABABE
Jackie Kothbauer har utsetts till en av Sveriges sju främsta experter inom social media av DIK. Hon är en av landets mest anlitade föredragshållare och har utbildat mer än 12 000 personer i Personal Branding, Social Content Marketing och Brand Media. Hon representeras av Talarforum, Athena, Kvinnligatalare.se och Content.
FANCLUB
Bland uppdragsgivarna finns PWC, Nike, Aftonbladet, Systembolaget, Karolinska Institutet, Poolia, Assa Abloy, McDonalds, SEB, LRF Media, Svenskt Näringsliv, TUI Nordic, SATS, Umeå universitet, Stockholms mässan, Sveriges Tidskrifter, Talentum, Postkodlotteriet, Mälardalens Högskola, Stena, Holistic, Stockholm MediaWeek, Sensus, Svenskt Dansforum, Women in Film med flera.
Comments are closed.