SUSANNE EKELUND FRÅN SE IDEA OCH PIERRE ORSANDER FRÅN ORSANDER, BILDAR EN GRAFISK INHOUSEAVDELNING PÅ INTERNET I FOKUS. TILLSAMMANS KOMMER DESSA TVÅ EXTREMT DUKTIGA FORMGIVARE ANSVARA FÖR ALLT MARKNADSFÖRINGSMATERIAL SAMT EN FÖRNYELSE AV VARUMÄRKETS GRAFISKA PROFIL.
Hösten 2014 hände något inom Internet i Fokus. Tillkom gjorde då två duktiga kreatörer från två olika bakgrunder in i projektgruppen. De hade redan ett mål från dag 1, att göra en intern reklambyrå inom konferensen för att stärka varumärket gentemot andra konferenser i regionen.
Vad är det som skiljer just den interna kommunikationen inom Internet i Fokus från andra? Hjärtat. Organisationen består nämligen enbart av volontärer, med allt från personer inom mediebranschen, designbranschen, kommunikatörer, och webbutvecklare.
Och när arbetet påbörjades för att ta fram nytt marknadsmaterial för Internet i Fokus räckte det inte med en affisch. Det skulle visa sig bli ett långtgående arbete som resulterade i 14 stycken helt olika affischer med tre grundstenar. Fokus, inspiration och kärna. Detta genomsyrades i varje affisch då varenda en är utarbetad efter olika ögonblick ur Internet i Fokus tidigare konferenser – samtidigt som det håller en röd tråd, “Business by Web”.
Pierre Orsander, den ena halvan av den interna reklambyrån för konferensen, beskriver arbetet som ett långtgående projekt där de initiala tankarna var att gå tillbaka till Internet i Fokus ursprung och hitta kärnan i konferensen. Vad står konferensen för, vad får den folk att känna. Och efter ett par månaders bearbetning till vad som skulle börja med en grundläggande översikt över konferensens varumärke resulterade i ett nytt grafiskt formspråk för konferensen i svart och vitt med noga utvalda bilder som inspirerar till att vara en del av en konferens med en hög nivå och intressanta talare. Till detta tog man även fram en sida för att presentera affischerna som tagits fram. http://internetifokus.se/design2015
Susanne är kreatör som tror på kraften i det genomtänkta, överraskande och tydliga. Entreprenör med lång erfarenhet av att skapa design- och kommunikationslösningar för företag, idéer och varumärken – oftast i väloljade nätverk. Gillar utmaningar. Trivs bäst där prestigelöshet och förtroende genomsyrar samarbetet. Lösningarna rör sig mellan rumsliga, tryckta och digitala medier. Susanne gillar att samtala över en lunch eller god kopp kaffe! http://www.seidea.se
Pierre är entreprenör med digital design och användbarhet som största fokus för webb och appar. Han har historia inom Startup-scenen och fokuserar idag heltid på att göra digitala lösningar bättre, enklare och vackrare för Sveriges bästa prisjämförelsetjänst. Gillar att ge mening och syfte bakom design, dricka en välbryggd espresso och att fotografera på fritiden. http://www.orsander.com
Comments are closed.