Brandyouwho är byrån som jobbar med emotionell konkurrens och vill lyfta fram människan bakom årsredovisningen. ”Då kan till och med en spiralfräs bli sexig”.
– Jag älskar utmaningen i att jobba med ”oväntade” produkter, berättar Hanna. Oväntat i det här fallet är produkter som inte känns omedelbart lättsålda med hjälp av glassiga bilder.
Hon menar att ett varumärkes styrka byggs inifrån, med hjälp av människorna bakom kulisserna, människorna i kärnan. Varumärkeskommunikation är en process mellan människor där alla är lika viktiga beståndsdelar.
Personalen en kår av experter
Som exempel tar hon ”Skärlek” och berättar om en uppdragsgivare som arbetar med skärande bearbetning.
– Personalen är en kår av experter. Deras kunskaper inom sitt fält är mycket specialiserade, de är själva de vassaste verktygen, så att säga. Det här är ett företag som vilar på eldsjälar som har stått i ett garage och slipat verktyg och byggt en framgångsrik verksamhet. Att presentera den stoltheten är oerhört värdefullt för varumärket och genomsyrar alla led fram till konkret kundkontakt. Det ville jag sätta fokus på och ge ett ansikte.
Hanna menar att möjligheten att jobba med employer branding riskerar att gå förlorad i stora verksamheter.
– Vi jobbar så starkt med kundfokus. Men om man delar gemensamma värderingar, satsar på utbildning och rekrytering får man ambassadörer, en personalstyrka där varenda kugge i maskineriet lever och andas varumärket.
Hanna Nordgrens tre tips till företag som vill jobba mer med emotionell konkurrens:
1. Vilka värderingar laddar företaget varumärket med? Kärnan måste alltid vara genuin om det som ska kommuniceras ut inte ska bli ännu en trött kopia.
2. Alla anställda behöver förstå, acceptera och applicera företagets värderingar, varje dag, i möten med kunder o kollegor. Den anställde/a är varumärkesambassadör på samma sätt som en nöjd kund är det.
3. Företaget tjänar på att bygga upp ett tillåtande klimat, där de anställda kan och får lov att improvisera inom varumärkets ramar. Ex: Viss ombordpersonal på Skånetrafiken, som har bestämt sig för att varje resa är en feelgoodupplevelse för passagerarna och gör sitt bästa i högtalaren för att presentera hållplatserna.
Hanna Nordgren är projektledare och marknadskoordinator på Brandyouwo. www.brandyouwho.se
hanna@brandyouwho.se Tw: @brandyouwho Li: se.linkedin.com/in/hannanordgren
Skrivet av: Annika Dacke, kommunikatör, webbcopy, utbildare orera.nu Tw: @Annikadacke Li: se.linkedin.com/in/annikadacke
Comments are closed.