SEO, sökmotoroptimering, började som en teknisk sak man gjorde för att komma högre upp på Google. Detta gjorde man genom att programmera in ord man trodde folk sökte med på ett antal ställen på sin webbsida.
Du känner säkert igen dig i att du skrev in ett ord på Google och fick upp ett antal webbsidor som inte hade det minsta att göra med det ordet du sökte med. Man blev i princip lurad att gå till en sida mot sin egen vilja. Detta var för Google ett misslyckande, och de har sedan dess gjort ett stort arbete för att detta inte ska ske i dag.
De har faktiskt lyckats, i dag har Google blivit riktigt bra på att se vad det är vi letar efter, Google har alltså rensat upp i träsket så att vi kommer till de sidor som innehåller det vi letar efter. Google är i dag störst ca 96% av den svenska marknaden, och det är för att de ger oss rätt sökresultat.
SEO i dag är bara steg ett i ett antal steg som krävs för att komma högt upp i en Google sökning.
Det allra bästa SEO-arbetet gör jag om jag på något sätt själv är målgrupp till produkten eller tjänsten som jag ska optimera. Om så inte är fallet får jag intervjua eller på annat sätt ta reda på hur processen och behoven ser ut vid ett köp av produkten.
Detta kan göras internt på företaget – med risk för att de har för stor kunskap om produkten och därför inte inser vilka frågor besökaren ställer. Alternativ två är att använda sociala medier som en kunskapskälla där man intervjuar eller exempelvis ställer frågor i en grupp på LinkedIn.
Glöm inte att dina konkurrenter kanske redan gjort en stor insats och optimerat sin sida. Ta därför an koll på deras sida vilket innehåll och nyckelord de använder. Ditt mål är att du ska bli minst lika bra som de, helst ännu bättre. När jag lärt mig tillräckligt mycket i ämnet är det faktiskt väldigt enkelt att göra en sida som besökaren förhoppningsvis kommer att älska. Här kommer grunderna in gällande SEO, hur man hanterar nyckelorden och var de ska skrivas in.
Hur optimerar man då en sida för att besökaren skall älska sidan?
Jag kommer på Internet i fokus nästa vecka visa hur jag förändrar en sida jag har varit missnöjd med till en riktigt bra sida. Dvs en sida som jag som besökare själv skulle vilja komma till efter en sökning på Google. Jag visar hur sidan ser ut före och efter, samt visar de verktyg som jag använder för att bygga innehållet på den nya sidan. Skall tillägga också att verktygen jag använder är gratis att använda.
Vi ses väl på Internet i fokus?
/Mikael Siebenrocks, Befound
http://www.befound.se
Comments are closed.