Efter pausen var det paneldebatt. Jennie Hahn von Dorsche från Telenor, Ulrika Mebius från Skånetrafiken och Anders Mildner från Anagram diskuterade kring krishantering på sociala medier.
Paneldebatt
Ulrika Mebius menade att kalla det kaos var ett starkt ord när tåg eller bussar inte håller tidtabell – det är trots allt 14 000 turer var dag som faktiskt avgår. Hon berättade att Skånetrafiken hade i tidigt skede byggt upp en bra krishanteringsplan och var därför trygga i att bemöta sociala medier. Man bör vara vänlig och aldrig ironisk och det är ok att säga att man har gjort fel. Jennie Hahn von Dorsche kontrade med att man visst kan be om ursäkt men man måste också visa att man agerar.
Deras bästa råd till småföretagare i att kommunicera på sociala medier var att vara förberedda, vara ärlig och ljug inte. Att samtliga i företaget ska förmedla samma budskap (när det krisar). Anders Mildner tipsade om att leva till 100% digitalt, vilket gör det lättare att bygga internkultur. Man förstår den digitala världen bättre.
Hur budskaps sprids viralt
Därefter var det dags för Daniel Melkersson från PinMeTo att inta scenen. Återfallsentrepenör kallar han sig… Han är klädd i svart som i princip verkar vara den enda gällande färgkoden på scenen. På t-shirten står det dock med vita bokstäver SUITS SUCK! Han gillar inte kostym alltså… Han berättar om hur saker går viralt, som han definierar i sex värden.
Först vill vi värderas högt socialt (social currency) – vi bryr om oss hur vi tolkas av andra, vi vill uppfattas som smarta och hjälpsamma.
Genom påminnelser (triggers) relaterar vi till ett varumärke genom något annat. En smörkniv med texten Bregott på till exempel kopplar vi ju till att använda till bredbart smör. Eller en reklampenna med företagslogon på, pennor använder vi också dagligen.
Känslor (emotions) – om vi blir känslomässigt berörda, då delar vi. Förvåning, glädje, besvikelse, ilska vill vi gärna förmedla. Likgiltighet och sorg har däremot mindre bra viral effekt.
Offentligt (public) – är ämnet byggt för att delas, så delas det också. Man vill vara där alla andra är, man väljer inte en tom restaurang, eller hur? “Sent from my iPhone” är en tydlig och smart signal som lockar folk att följa strömmen, att vilja vara en utvald grupp.
Om det har praktiskt värde (practical value) för oss så sprider vi gärna det till andra. En man filmar hur han lätt och snabbt får bort det trådiga från majskolven. Filmen lades ut på Youtube och har visats nära åtta miljoner gånger!
Bra berättelser (stories) läser vi och delar gärna! Daniel berättade bland annat om “Will it blend?” (som är mitt personliga favoritfilmklipp) hur väl filmen har spridits i sociala medier. Jag hittade filmklippet första gången när jag skulle skriva en skoluppgift om iPad. Inte visste jag då att avsändaren fokuserade på en blender. På Youtube finns en serie filmer där man demonstrerar och mixar allt möjligt oväntat – för att visa blenderns fantastiska förmåga. Den är komisk och humor delar man gärna.
Använder man dessa värden i sin marknadsföring så har man en bra grund för att ens budskap sprids viralt. “Folk är trötta på att bli lurade och de genomskådar snabbt falska marknadsföringsknep” menade Daniel. Han avslutade presentationen genom att visa en rad exempel på saker som gått virala. Dessa kan du se här.
Innehållsmarknadsföring
Eller content marketing på engelska. Det är viktigt att sticka ut ur bruset i sin marknadsföring för att bli ihågkommen. Men det räcker inte bara med att synas, man bör ha ett innehåll, som skapar ett värde för mottagaren också.
Tereza Franzén och Charlotte Henriksson, båda producenter från innehållsbyrån MatterHQ berättade om hur de fick fler besökare och resenärer till Stena Lines hemsida genom innehållsmarknadsföring. Ett jobb de gjorde i samarbete med Forsman & Bodenfors. De började med att göra en analys av målgruppen, vilka mediavanor, beteende, rädslor, intressen etc har den. Vilka är konkurrenterna? Analysen resulterade i att den typiska resenären vill uppleva s k road trips (längre resor till ovanligare platser). Man åker gärna på temaresor. Resenären vill ha restips. Vissa kändisar berättar om favoritplatser i Europa. På Stenaroadtrip.com kan du läsa mer.
De har även gjort Volvos senaste reklamkampanj där Zlatan medverkat. Reklamfilmen lanserades i över tjugo olika mediakanaler, vilket gjorde att den hamnade högt upp i Googles rankning.
Sammanfattningsvis innebär innehållsmarknadsföring att den ska vara värdefull, trovärdig och relevant. De tipsade också om att skaffa en plan, förstå läsaren, integrera innehåll redaktionellt och regelbundet – och man får det att hända. Berättelser och budskapet sprids.
Gränserna mellan pr, reklam och innehållsmarknadsföring håller på att suddas ut, det viktigaste i reklamkommunikationen idag är att den har ett värdeskapande innehåll.
Efter varje framträdande ställdes några frågor från publiken och varje talare fick en present, boken “Jag är Zlatan”, skriven av David Lagercrantz.
Ingrid Guillermo | ingrita.eu
Comments are closed.