Internet i Fokus slog publikrekord i Malmö!
Det var fascinerande att vara närvarande på ett event som detta, där uppskattningsvis 85-90% av oss deltagare i publiken var aktivt närvarande i sociala medier och andra nätverk, samtidigt som alla aktiviteter på scenen pågick. Fullkomligt naturligt och självklart i en omgivning som denna.
Det var allehanda mobile devices som användes under hela dagen och det gav en handgriplig bild och upplevelse av hur oändligt aktivt till och med bara en liten bråkdel av internet är genom allas vår interaktion med varandra. Deltagare gick hem med urladdade mobiler, touchpads och laptops – men med fulladdade hjärnor och sinnen.
Hela eventet ramades in av Lovisa Ståhls magiska röst, musik och gitarrspel. Med egen bakgrund i kulturbranschen var det enligt mig ett genialt drag av arrangörerna. Musik engagerar många olika delar av hjärnan, som sinnessystemet och de motoriska och emotionella systemen. Det öppnar för kreativitet och ger samtidigt avspänning och därmed mottaglighet för mer information.
Så Lovisa var inte bara vara ett estetiskt och underhållande inslag. Genom sin musik gjorde hon oss mer mottagliga för hela dagen, som var späckad av matnyttig och inspirerande information!
Med alla intryck kan det vara lätt att känna sig överväldigad. Vad bör man vara medveten om? Så under tiden all information och input fortfarande bearbetas i hemisfärerna följer några sammanfattade punkter av vad som just nu sticker ut från dagen;
Det finns det nästan gränslöst med kanaler att synas och verka genom på internet. Frågor som både stora och mindre företag bör ställa är Var? Hur? När? Och vad är värdefullt, trovärdigt och relevant när du skapar content?Mindre företagare: Börja där du står! Att skapa ditt personliga varumärke genom några få kanaler, men kontinuerligt, kan göra stor skillnad.
Röd gemensam tråd genom dagen: Varumärke är en dialog. En relation mellan två parter. Hur bygger du ett personligt varumärke som driver försäljning? Skapa det genom att vara autentisk och äkta, med en aktiv närvaro och kommunikation i de olika mediekanalerna. A&O idag är HUR du fungerar i kommunikationen. Vi letar efter det mänskliga mötet. ”Detta är inte rocket science”. Det är viktigt att visa att det finns människor bakom, inga robotar! Extra viktigt vid krishantering.
Vi har behov av att dela med oss. Vi nyttjar sociala medier privat både för bekräftelse och för att bidra till varann. Det finns massor med dold kunskap som företagen kan nyttja genom att flytta in de sociala nätverken i sin internkommunikation. Infrastruktur skulle kunna byggas med hjälp av platstjänster.
Facebooksidan är företagets vardagsrum – hur vill vi att det ska se ut där? Vad bjuder vi in till och hur sociala är vi där?Är du beredd att öka ditt kundteam när engagemanget på sociala medier ökar? Är du villig att finnas där när informationssökningen är som störst på det du erbjuder? Och vad händer när du inte är relevant för varken kunder eller sökmotorer? ”…som att göra en fin broschyr och lägga i byrålådan och sen hoppas att någon kanske ska öppna den”.
Öva upp din skriftliga kommunikation! Engagemang är A&O = ”real help from real people in real time”. ”Den som sår är den som ska skörda” och ”Att tiga är inte lika med guld”- det är viktigt att agera snabbt vid varumärkesintrång.
Hur ska ert skylfönster se ut? Skala bort det du inte behöver. Då blir det också lättare att anpassa till hur det delas av andra och till framtidens design som t.ex. böjbara skärmar. ”Top of mind makes tip of tongue” – Vad kan du koppla ihop ditt varumärke med för triggers?
För att återknyta till våra sinnen som stimulerades genom musiken;
Information sker även alltmer genom bilder och videos, där du kan skapa en historia, metaforer och associationer som engagerar alla sinnen. ”En bild säger mer än 1000 ord” – och med 25 bilder i sekunden kan du istället dela mer än 1,5 miljoner ord i minuten.
Och visste du att det även finns en motorolja som har en beskrivning av körsbärsblomsdoft som registrerat varumärke?
En fullspäckad dag som gav mersmak!
Gästbloggat av Ia Gustafsson
www.iagustafsson.se
www.vanmedkameran.se
www.abundanceentrepreneurs.com
Comments are closed.