Förmiddag

Ändringar i schemat kan förekomma!

09:00-09:30
Överträffa dina tillväxtgränser med banbrytande marknadsföringsstrategier
SOCIAL MEDIA /GROWTH MARKETING

Jag kommer prata om hur man får stor spridning, bygger upp ett varumärke och får global PR med liten marknadsbudget. Det kommer bli ett fullspäckat föredrag som täcker in mina bästa tips inom content marketing, PR och data. Jag kommer att dela med mig av marknadsstrategin som satte it-säkerhetsstartupen Detectify på kartan och hur mina kollegor, förståelse för målgruppen och värdet av en story var några av de viktiga pusselbitarna i den resan.

09:30-10:00
Ta din SEO-förståelse till nya höjder
ADVANCED SEO

Du kan grunderna i sökmotoroptimering, men du är aktiv i en konkurrensutsatt bransch och behöver göra mer än att exempelvis skriva relevanta titlar, ha en bra sajtstruktur och bjuda på bra och inspirerande innehåll. Under denna session går vi igenom mängder av SEO-tips, allt från outreach och newsjacking till sånt du behöver akta dig för som hi-jackade sajter och negativ SEO. Målet är att du ska gå hem med konkreta idéer om hur du optimerar ditt innehåll och din sida på en nivå som är mer avancerad än idag, så du kan ranka bättre och få mer trafik än dina konkurrenter – självklart på ett schysst sätt!

10:00-10:15
Så optimerar du ditt innehåll för Featured Snippets och når Position Zero
ADVANCED SEO

Det blir en väldigt fokuserad dragning om Featured Snippets. Jag tycker dels det är kul att samla på dem, lite som frimärken eller obskyra brädspel. På Internet i Fokus ni få lite handfasta tips om dels hur ni kan få ett par egna Featured Snippets men framför allt varför de är bra och ha, och hur det går att tweaka dem för lite extra effekt

KAFFEPAUS
10:45-11:15
Employer branding i sociala medier
SOCIAL MEDIA

 I denna föreläsning kommer Johanna & Helena Engström berätta hur sociala medier kan användas för att stärka ett arbetsgivarvarumärke. De delar bland annat med sig av praktiska tips kring medarbetarintervjuer och hur Instagram Stories kan användas för att skapa engagemang hos sin målgrupp. De berättar även om arbetet med Volkswagen Group Sverige AB och hur det har påverkat medarbetarengagemanget.

11:15-11:35
Sociala Media-trender som du absolut måste ha koll på under 2020
SOCIAL MEDIA

Sociala media-trender förblir sällan densamma från år till år. Om du vill vara på topp måste du då och då försöka att implementera nya trender i din strategi. Ju tidigare du kan fånga upp dessa trender, desto bättre kan du rama in din strategi. Trender har en tendens att bli en norm och därför måste du ständigt hålla koll på vad de bästa trenderna i branschen är. Ruby Jankkila, Marknadschef på WAO church kommer under denna intensiva föreläsning gå genom de absolut nyaste och viktigaste trenderna inom sociala medier 2020! 

11:35-12:05
And then the human being became an algorithm
SOCIAL BRANDING

Andy is one of the world’s leading branding experts. With more than 25 years of experience, he has developed projects in over 20 countries. His talent and charisma has led Andy to become known as ‘Mr. Branding’. Andy is also the author of the bestseller ‘BrandOff and HumanOffOn. In this talk, we will from an inspiring perspective see how to recover our human side in the On and Off. Emotional Intelligence and human transformation are way much more complex and necessary than their digital versions, so let’s take real care of them.

LUNCH
13:00-13:30
Breakout Session – stora scenen: Google Analytics – How to Avoid Bad Data
ADVANCED GOOGLE ANALYTICS

After leaving Google in 2008 I initially followed the customary consultancy path of helping enterprises achieve digital transformation – based on data of course. My goal was to provide smart insights and strategic advice that would significantly boost a business’s performance online. Good idea! However, despite my reputation I was constantly pushed back by senior management when it came to proposing change. They simply did not trust their data. So I circled back and started systematically auditing Google Analytics setups in order to establish what level the data quality was at. This story brings together some of the extraordinary findings of my work, with results that are somewhat shocking. It also changed my career path…

13:00-13:30
Breakout Session – rum 1: Praktiska metoder inom Design Sprint-processen
design strategy

Nils Leckström och Ola Frick från OddHill berättar om hur man kan arbeta med Design Sprint. Konceptet som bl.a används av Google, Airbnb och Lego är en strukturerad och effektiv problemlösningsmetod som riktar in sig på utmaningen och problemet, och tar detta från idé till testad design på kort tid.

Eftermiddag
13:30-14:00
How To Outmarket Your Competition in The AI Era
DIGITAL MARKETING /artificial intelligence (AI)

A few months ago 5G rolled out in Ireland. The resulting increased internet speeds and increasing amounts of data drive us deeper into the AI era of the internet. The internet giants have been busy building out their AI capabilities for years now, Google has gone so far as to say it is now an “AI first” company. This new dawn poses existential questions for digital marketers. In this talk, Beth & Roisin will explore this new landscape discussing the strengths and the weaknesses of the machine, deliver practical tactics and share award-winning cases studies which will enable digital marketers to prosper in the AI era.

14:00-14:30
Så här får du marknad & sälj att jobba smartare tillsammans
MARKNADSFÖRING /INBOUND

På Internet i fokus kommer Oliver Lopez, vd på Structsales prata om de utmaningar (och möjligheter) som finns med att jobba tightare mellan marknad och sälj. Fokus kommer att vara hur marknadsförare kan föra ut sitt budskap internt så att säljarna förstår hur de kan agera för att positionera varumärket i sina kunddialoger och inte bara prata om produkter och priser. Helt enkelt, hur kan marknadsförare stötta säljarna till bättre och hållbarare affärer.

KAFFEPAUS
14:50-15:20
Använd Facebook’s AI (Machine Learning) medan konkurrenterna “gissar”
SOCIAL MEDIA /FACEBOOK

Det finns vissa som aldrig är nöjda eller som bara handlar en gång. Om vi skapar en Lookalike på denna målgruppen så kommer Facebook även att försöka hitta fler av dem som är “sämre” kunder. Tänk om vi istället kunde använda Facebooks kraftfulla AI (maskininlärning) för att hitta fler återkommande kunder eller ännu bättre hitta fler som liknar dem som handlar allra mest (högre än ditt genomsnittliga ordervärde). Varför inte låta Facebook hitta så många som möjligt som liknar dessa istället? Vill du veta hur man gör det steg-för-steg? På Internet i fokus kommer jag dela med mig av denna teknik som är fullmatad med tips och erfarenheter.

15:20-15:50
5 learnings from spending 150.000.000 SEK on Facebook ads
SOCIAL MEDIA /FACEBOOK ADS

Want to get behind the curtain and learn the hidden tactics from the top agency in Denmark? Kristian Larsen is known for his close work with Facebook in Dublin, as they used him to inspire large brands in Europe with ways to hack their growth with Facebook and Instagram ads. At IIF2020 he will share 5 things that will elevate your success through Facebook and Instagram ads if you put it to correct use. From this talk both intermediate and expert advertisers will bring home fresh tactics to use the next day.

BENSTRÄCKARE
16:00-16:25
STORYTELLING – EN VETENSKAPLIGT SÄLJANDE MAGI
SOCIAL MEDIA /STORYTELLING /BRANDING

Storytelling är ett av de mest kraftfulla sätten att ge liv i ditt varumärke och är en av huvudkomponenterna i en innehållsmarknadsföring. Föreläsningen ger dig en inblick i en uråldrig form för magi som fått nytt liv. Du får en insyn i de psykologiska, neurologiska och biologiska effekterna av riktigt bra storytelling, och hur du kan bli en trollbindande berättare online – en berättare som lär ut, säljer och övertygar med precision. 

16:25-16:45
Vem har du tillgång till de kommande 10 år?
FUTURE WATCH

”Det är en kul produkt men jag förstår inte hur dom ska få ihop affären.” Denna mening eller liknande meningar hördes ofta för några år sedan i relation till företag som Google, Facebook, Instagram och Twitter. Dom erbjöd oss produkter och tillgång till människor utan att, till synes, vilja ha betalt. När vi sakta förstod att dom hade kommit på andra affärsmodeller – modeller som bygger på att vi betalar med vår uppmärksamhet och numera med vår personliga data trillade polletten ner för dom flesta. När vi nu står i 2020 och blickar framåt, när konsumenten blir mer noga med vad – och till vem – dom delar med sig och adblock, tracker blockering och vpn blir vanligare bland den nya generationen står internet inför ett nytt skifte – ett skifte som kommer innebära nya affärsmodeller att för internet, nya sätt att ta betalt. Vad händer då med din publik? Vem kommer du ha tillgång till om 10år? Och vad kommer det att kosta?


Moderatorn avrundar dagen ca 16:45…