Detaljerad program
09:00
UGC – hur varumärken kan ta in det i sin marknadsföring
Marcus Carloni – FLOWBOX
Användargenererat innehåll (User Generated Content) är en viktig strategi i dagens digitala landskap. Foton, videoklipp och kommentarer från fans och följare på sociala medier kan marknadsföra en produkt eller ett företag samtidigt som målgruppen nås på ett mer naturligt och autentiskt sätt. Användargenererat innehåll ökar engagemang och tid som spenderas på din webbplats eller sociala medier och hjälper varumärkena att bättre förstå deras målgrupp. Om företag idag vill öka sin försäljning, måste de arbeta för att bygga upp engagemang och kontakter med publiken genom konsumenternas eget innehåll.
09:30
Så hittar du rätt Influencer till ditt varumärke
Apollonia San Contreras & Aleksandar Jovanovic – Kronaby
Apollonia kommer presentera de senaste trenderna i branschen, visa exempel på framgångscase och hur man kan integrera influencers i mediamixen samt hur man kan jobba med influencer genom hela köpfesten. Sist men inte minst kommer Apollonia berätta om hur influencers tänker och hur kultur påverkar influencer samarbeten. Apollonia är globalt ansvarig för Kronabys influencer program som har etablerats i fler än 10 länder på mindre än ett år.

Aleksandar (AleksJJ) är en influencer på sociala medier som valt att fokusera på herrmode, främst inom professional services. Till vardags arbetar han som managementkonsult där kostymen blivit en naturlig del av vardagen. Han inspirerar dagligen sina över 27 000 följare med bilder innehållande kostymer, slipsar, skor, klockor och andra accessoarer som fungerar både på och utanför kontoret.

10:30
Success Beyond Links – How To Make Your Content More Valuable
Vicke Cheung – Destilled
The line between advertising and marketing has become increasingly blurred, and branded content is everyone’s business. Content for link building has long been a staple of search strategies, but how does it fit into the bigger picture of marketing now? Vicke has been researching ways in which content can play a more direct role in adding value to a business beyond SEO gain. Putting linkbait aside, she will be offering insights into what it takes to make content that serves both a brand and those it wishes to convert.

With over five years in the digital marketing space at Distilled, Vicke Cheung has established herself as a core part of the team in leading the design and production of creative content. With clients ranging from established brands, such as Staples and Gocompare, to tech-startups, such as Podio and JustPark, Vicke’s work at Distilled has featured in a whole host of top-tier publications including Time Magazine, The Guardian and Huffington Post to name a few, and has also been recognised in the shortlist of several Information is Beautiful awards over the years.

11:00
Creating a Marketing Funnel that Generates Sales
Mathias Thulin – GetAccept
Föreläsning kommer att ge er konkreta lärdomar och inspiration från den amerikanska marknaden som beräknas ligga minst 3 år före den europeiska. Men det är inte allt som fungerar bättre på andra sidan Atlanten.

Mathias har arbetat i 12 år med sälj- och marknadsutveckling för B2B-processer. Med erfarenheter från CRM-marknaden grundade han 2007 ProspectEye som definierade Marketing Automation på den svenska marknaden och som numera är en del av APSIS-koncernen. För 3 år sedan var han med och grundade GetAccept som har en vision att lösa att alltför många affärsprocesser hamnar i Status Quo där aldrig något slutligt beslut tas. Genom att kombinera digital signering med Machine Learning har de hittat receptet. GetAccept rivstartade sin resa genom att komma med i världens mest prestigefyllda företagsaccelerator Y Combinator i Silicon Valley. Sedan dess har bolaget verkat både på den amerikanska och nordiska marknaden.

11:30
Konvertera dina besökare – smartare och snabbare!
Linus Larsson – WGP
Att konvertera besökare till kunder handlar till stor del om att förstå vad era besökare vill göra och att hjälpa dem genomföra det så snabbt och enkelt som möjligt. Linus kommer gå igenom två konkreta case; hur Thule ökade CTR på startsidan med 1000% och hur de fick webbplatsen laddtider på agendan.

Linus är inte bara ny som Agency Director på Web Guide Partner (WGP), en av Sveriges mest eftertraktade digitala byråer, han är också lite av en digital schweizisk arme-kniv. Som SEO-expert har han byggt upp en bredd av kompetenser inom nästan alla digitala aspekter som programmering, design och försäljning. Något han själva anser är grundstenarna för en framgångsrik digital marknadsstrategi.

13:00
Breakout Sessions

Den digitala utvecklingen påverkar era kunder och i förlängningen ert företag. Hur förändras människors beteenden och vilken inverkan får det på er affär? Förmågan att besvara dessa frågor avgör sannolikt vilken framtid ni som företag går till mötes. Tillsammans med David Ståhlberg – en av Sveriges mest anlitade föreläsare på temat digital transformation – lotsar Daniel Lazic er igenom trender att hålla koll på.

I dagens medielandskap uppdateras de digitala kanalerna med nya aspekter varje vecka, som påverkar er ROI, inte minst Facebook med sina föränderliga algoritmer. Hur man som marknadsansvarig idag jobbar med sin marketing funnel har ändrats drastiskt med så många fler utmaningar än vad man är van vid att hantera.

  • Hur jobbar man då bäst i sin kundresa?
  • Hur viktigt är varumärket och hur påverkar det er konverteringsgrad?

Är termer som kännedom, attityd och preferens med i er strategi när ni avsätter budget för digitala aktiviteter och hur hittar man bäst sin mix av medieköp bland Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Google, programmatiska köp och klassiska direkta medieköp som t ex Aftonbladet för att nämna några alternativ? Och, hur påverkar era offlineköp dessa digitala köp?

Dessa frågor kommer vi att gå in på för att ge en överblick kring helheten i ett marknadsföringsperspektiv som innebär en ökad förståelse kring vikten av sin kundresa från varumärke till konvertering.

Boostified en digital plattform som gör storskalig sponsring av micro-influencers möjligt! Vi kommer att gästa Internet i Fokus i år och tycker det är roligt att få träffa dig! Vi kommer bl. a att tala om:

  1. Brand awareness! Hur samarbeten med micro-influencers kan få ditt varumärke att växa genom att nå ut till en nischad målgrupp.
  2. Klick & trafik! Hur du jobbar med influencers som länkar till din hemsida eller webshop.
  3. Ambassadörsskap! Hur du skapar en långvarig relation från större influencers.

Joina vår breakout session och lär dig allt detta!

13:30
Hemligheterna avslöjade – så skapar du en lyckad videokampanj!
Jonna Ekman – KIT
Videomarknadsföring växer hela tiden, men de flesta kampanjer når aldrig viral status. Vi investerar en stor del av budgeten i en vacker videoproduktion som inte genererar de resultat vi hoppats på. Men nyckeln till framgång i ett algoritm-styrt flöde kommer aldrig att vara smart distribution eller enorma budgetar – det som avgör om du lyckas på sociala medier är nämligen ditt innehåll. Så frågan vi alla borde ställa oss är: hur gör man rätt innehåll? Här avslöjar Jonna Ekman, Marketing Manager på KIT, hemligheterna bakom KITs framgångar med video på sociala medier.

Jonna är djupt rotad i berättandet och journalistiken och skrev sina första rader i åländska nöjestidningen XIT. Via reporter-, redaktörs- och projektledarroller på bl a Ålandstidningen, Expressen, TV3 och Aftonbladet har hon fått bekräftat att bra innehåll är bra innehåll, oavsett avsändare. I dag är hon marknadschef hos digitala publicisten KIT.

14:00
Hur du använder Online Communities för att konvertera kunder
Natalie Eriksson – The Amazing Society
Facebook grupper är verkligen en dold guldgruva för företag. De är självvalda samhällen av likasinnade individer med gemensamma intressen. En fantastisk plats för att skapa engagemang och få massor av kunder. Natalie Eriksson är digital projektledare och författaren som bloggar på Resumé, gör expertuttalanden i Svenska Dagbladet, föreläser på Berghs och driver två Facebook-grupper med tusentals medlemmar. Natalie föreläser om att bygga communities online och att skapa engagemang i slutna grupper. För hur får man egentligen människor att öppna upp sig i en grupp med 9 000 främlingar? Och hur kan varumärken arbeta för att nå dessa slutna forum?
15:00
Digitala trender att ha koll på under 2018
Jerry Silfwer – Kaufmann Agency
Digitalstrategen Jerry Silfwer presenterar åtta viktiga trender inom digital varumärkeskommunikation. Det kommer bland annat att handla om digitala ekosystem, content-strömmar, djupt innehåll, preferensannonsering och skeppsbrutna varumärken.

Jerry Silfwer är delägare och digitalstrateg på sociala mediebyrån Kaufmann Han driver även bloggen Doctor Spin med en av Sveriges största nyhetsbrev om praktisk påverkan. Jerry har varit rådgivare åt några av världens största varumärken och drivit byrå i både New York och Stockholm. 2016 utsågs Jerry till Sveriges mest inflytelserike PR-expert av Cision.

15:30
Facebook Advertising Evolved – What you should be doing right now
Martin Sønderbæk – We Are Humans
In his presentation, Martin will talk about how to create and use retargeting audiences on Facebook.
As he puts it: ”This is where the money is”.

Retargeting on Facebook has developed into a new era within the past few years. Going from website retargeting – to dynamic retargeting – to creating audiences from people who interact with posts, people who open a lead ad or people who like an image on Instagram. But now it’s all about being as personal and relevant as possible. How do YOU get the most out of all the possibilities you have within Facebook?

16:15
Data som skapar djupare kontakt
Johan Lindgren & Helena Holmström – Aller media 
Aller medias nya affärsområde Refinery är ett led i målsättningen att data skall genomsyra hela företaget – både i externa erbjudanden och i det interna arbetet. Refinery skapar detaljrika insikter om användarna som resulterar i ökad träffsäkerhet i Aller medias publicistiska och kommersiella erbjudanden. Johan och Helena berättar om hur andra företag kan dra nytta av den intressedata som Aller medias miljontals veckoliga besökare bidrar till att skapa – och på så vis nå ut med sina erbjudanden ännu djupare, dessutom GDPR-säkrat. 
 
Johan Lindgren är analyschef på Aller media och även verksam i ledningsgruppen för Aller media Finlands dotterbolag Data Refinery. Helena Holmström arbetar tillsammans med Johan med Refinery och har mångårig erfarenhet inom Aller media där hon tidigare bland annat varit ansvarig för utvecklingen av företagets erbjudande inom Influencer Marketing och Native Advertising.