Detaljerat program
09:00
Hitting the Mark 2018 – Inspiration from 100 Global Retail Brands
Gavin Laugenie – dotmailer
In this golden age of data driven marketing – can you afford to be left behind? Hitting the Mark highlights not only the emerging trends in email marketing but also clearly demonstrates that many marketers still struggle with the basics. Through practical examples from well-known brands Gavin explores the changes in consumer’s attitudes towards marking communications, the changes in technology and whether or not batch and blast is dead. This session is aimed at marketers who lack budget, have limited resources and have an imperfect martech stack. You will leave feeling inspired that you’re not in a dissimilar position to your competitors, but with the right adjustments, you can beat them!
09:30
Hur mångfaldssmart marknadsföring tar ditt varumärket till nästa nivå
Kate Plaskonis – MINE
Ett företag som medvetet satsar på diverse marketing kan bidra till sin lönsamhet i form av stärkt varumärke, ökad försäljning och nya marknadsmöjligheter. Men hur gör företag för att anpassa sin marknadsföring och kommunikation, utan att hamna i fallgropar av traditionella stereotyper?

Kate Plaskonis, marknadschef på MINE, kommer att prata om vikten av att jobba strategiskt med mångfald i verksamhets kommunikation och marknadsföring samt hur företagsledare kan hitta nya och annorlunda tankebanor för att utvecklas. Kate kommer att visa aktuella exemplar på hur företag speglar sin kundkrets och ge konkreta verktyg till en framgångsrik implementering av diverse marketing. #Diversifyordie

10:30
Narratives & Trust – 2 ingredients every brand needs to survive and thrive
Jonathan Bean – Mynewsdesk
No matter what content type or channel you are using in your digital marketing there are two key ingredients to success. Do you have a story that is relevant and engaging and is your brand, product or company trusted. Jonathan Bean, Chief Marketing Officer from Mynewsdesk will take us on a journey into the changing world of storytelling and what today’s challenge is with building trust in digital marketing.
11:00
Sluta ödla tid på organisk räckvidd – Så når du din målgrupp online
Hanaw Rashid – The Amazing Society
Den digitala marknaden utvecklas ständigt, nu mer än någonsin. Att kunna hålla dig i framkanten ger dig möjlighet att nå nya kunder och optimera din försäljning. Att engagera och nå målgrupper har blivit centralt för företag och varumärken. Hanaw kommer bl a prata om nyheter och trender inom digitala och sociala medier och hur de utvecklats, hur du når din målgrupp med relevant budskap samt vikten av att kombinera innehåll och budget för räckvidd.
11:30
Breakout Sessions

Konkurrensen om topplatserna i Googles sökresultat blir allt tuffare. Men det finns ett enkelt sätt att se var du skall fokusera dina optimeringsinsatser. Camilo och Jesper från 24HR visar hur du enkelt kan få en konkret siffra på hur bra din webbplats är på en rad olika områden, allt från laddtider till accessibility. De kommer också förklara vad du kan göra med webbplatsen för att få högre konverteringsgrad, Google rankning och minska din bounce rate. Du kommer lära dig vad som kan göras med endast innehållsarbete och vad som kräver att dina utvecklare ser över koden.

Digitalt när det är möjligt, fysiskt när det behövs. Digitalisering förändrar branscher och sjukvården är inget undantag. Samtidigt finns en oro för onödigt vårdsökande och bristande patientsäkerhet. Towa och Sören delar med sig av insikter, lärdomar och erfarenheter om vad som krävs för en branschoberoende hållbar digitalisering, hur det blir en del av befintligt ekosystem och hur vi förändrar organisation och arbetssätt.

SEO har länge varit ett trendord för att öka konvertering. Men har du tagit UX som ett perspektiv? I denna Breakout Session kommer Pierre Orsander & Martin Dahl förklara hur UX kan användas för att öka konvertering på din webbplats och bygga en relation med kunden, samt i sin tur sälja mer.

13:00
Effektiva Facebook & Instagram-strategier inför 2019
Simon Beyer – Ingager
Facebook Inc omfattar idag mer än bara tjänsten Facebook, det amerikanska bolaget har skapat ett eget ekosystem av tjänster och plattformar. Bolagets satsningar skiftar under åren och inför 2019 öppnas nya möjligheter för marknadsförare och kommunikatörer som vill nå ut med sina budskap. Instagram Stories är ett av fokusområde och Simon kommer presentera ett antal idéer som ökar dina chanser att lyckas. Simon kommer dels fokusera på vad Facebook Inc satsar på under sista delen av 2018 men även spana in i 2019 och ge dig de senaste nyheterna från Facebook själva.
13:30
Tech & AI i fokus – detta måste du ha koll på!
Johanna Snickars – Microsoft
Microsofts kommunikationschef Johanna Snickars kommer guida dig igenom Microsofts förändringsresa, berätta om hur man kan kapitalisera på kraften i molnet, hur Ai är den nya revolutionen och varför man måste bygga in etik i det, förklara vad kvantdatorer är och varför det är deras framtidssatsning.
14:00
Vem bryr sig? Marknadsföring i en värld där ingen orkar lyssna
Stellan Löfving – HIQ
Det är mer sannolikt att du överlever en flygplanskrasch än att du klickar på en bannerannons. Konsumenter idag är så överösta av reklam att de inte längre orkar bry sig. Den här föreläsningen ger dig verktygen som får ditt varumärke att överleva – i en värld där ingen orkar lyssna.
14:45
Från datadrivet till Insiktsdrivet
Ann-Sofie Krol & Maria Gester – byBrick Insights
Så förvandlar du data till agerbara insikter som engagerar hela din organisation i digital kommunikation.

I en digital värld blir det allt mer data i våra verksamheter och system. Många gånger låter vi den bara ligga, utan att se vad vi kan lära från den. Så vad betyder den där datan egentligen och hur påverkar den hur vi bör göra för att nå våra mål? Annsi och Maria berättar hur man kan omvandla dataströmmar, stora som små, så att ni kan förbättra era resultat sett till de mål ni siktar på. De pratar också om hur man, genom att jobba insiktsdrivet, kan inspirera och tydliggöra för organisationen vad kommunikation och marknadsföring faktiskt ger och hur det påverkar andra delar av organisationen och dess resultat.

15:15
Vart är E-handeln och konsumtionen på väg?
Emma Lindgren – Payson
Emma kommer att prata om var e-handeln och konsumtionen är på väg, varför gränsen mellan e-handel och traditionell handel snart har suddats ut och att det är viktigt att ge kunderna vad de vill ha när de vill ha det.
16:00
Mass personalization ambitions – How brands can achieve hyper relevance at scale
Scott Roemermann – Nordic Morning
As marketing organizations move rapidly towards mass personalization of messaging and micro segmentation of audience, they meet the new content conundrum: How to produce and handle large volumes of content while maintaining quality and performance. In this presentation, Scott Roemermann, Innovation Lead at Nordic Morning, will address how to prepare marketing teams for this shift with the technology, workflows, and data needed to dramatically increase content velocity.
16:30
Youtube & Google-trender vi ser fram emot inför 2019!
Richard Swenman – VivaMedia
En av de största sök-trenderna under 2018 har varit röstsökning. Sättet vilket konsumenterna söker förändras märkbart genom användning av röststyrning och digitala assistenter. AI blir också allt mer närvarande. Richard Swenman på Viva Media kommer diskutera hur vi bör förhålla oss i en värld där AI och digitala assistenter hjälper kunden slutföra onlineköp.