DETALJERAD PROGRAM

FRUKOSTSEMINARIER 8:00-8:30

Talare: Ehsan Noroozi – Resultify
Det går fort nu. Jag harknappt hunnit landa i allt jag fick lära mig förra året, än mindre implementera det i mitt arbetsflöde. Jag gillade den kreativa aspekten av mitt jobb, men för varje år känns det som att alltmer tid går åt till att strukturera, mäta och testa. Och sen ska allt rapporteras också. Det finns mindre och mindre tid för att spåna idéer, smaka på olika formuleringar och komma med något nyskapande. Alla dessa begrepp och specialiteter. Ibland känns det som jag drunknar i kommunikationsträsket. En känsla jag tror många delar. Men vad gör vi åt det då? Ja, låt oss snacka om det över en kopp frukostkaffe.

Talare: John Flygare – Convertor
Idag är SEO knappast något modeord längre, däremot en naturligt integrerad del av digital marknadsföring i alla dess former. Utan att utelämna några detaljer går Convertor igenom SEO:ns historia. Från dess fula baksida till hur företag genom strategiskt arbete kunnat maximera såväl synlighet som avkastning online.

Talare: Stefan Strömquist – NetRelations

Värdet av ditt varumärke sitter mycket i den upplevelse som du ger dina kunder. En upplevelse som är summan av hur du möter kunden och vilken service du ger kunden, oavsett kanal eller tillfälle. För att dina medarbetare ska ha rätt förutsättningar att skapa fantastiska kundupplevelser behöver dom själva en bra upplevelse av tjänsterna i den digitala arbetsplatsen. Att kunna samarbeta, kunskapsdela och fostra idéer utan begränsningar är lika viktigt som tillgång till rätt information vid rätt tidpunkt för att ge kunderna bättre service och support.

Förståelsen av hur dessa interna och externa flöden och beteenden samverkar, samt hur, var och när dom skapar värde för verksamheten ger oss möjlighet till att göra rätt prioriteringar och skapa värde om håller över tid. Den sammanlagda upplevelsen avgör kvaliteten på helheten och värdet för både slutkund, medarbetare och verksamhet.

Under morgonen får du alltså inte bara en god frukost. Du får även matnyttiga tankar och good practice för ett strategiskt arbetssätt som har både slutkund, medarbetare och verksamheten i fokus serverade av NetRelations Chief Strategy Officer Stefan Strömquist.

Talare: Kristoffer Fredriksson – 24HR

Det pågår en gigantisk upprustning av företags digitala system. Ibland kan uppgiften kännas övermäktig men det går att få till en bra start med ganska liten insats. Det viktiga är att inte ge sig på att förändra för förändrandets skull.

KONFERENS, FÖRMIDDAG 9:00-12:00

Liselott Lading – ESSATON
I den här föreläsningen går vi från globala makrotrender till de affärsutmaningar och kommunikativa möjligheter som de ger. Liselott har spaningar på vad förändringarna kan betyda för affärer, kommunikation, hur man skall agera och vilka frågor man borde ställa sig.

Anna Sandahl & Björn Ekdahl – Resultify

Ska du skapa innehåll för att bygga varumärke så ska du skapa innehåll för att sälja. Du behöver inte vara värsta hackern – men du måste tänka som en, för att ditt content ska lyfta.

Data driven content marketing, vad betyder det egentligen? Är det inte bara en rad utnötta buzzwords? Vi som är i branschen må kanske känna det, men faktum är att kreativt redaktionellt innehåll och automatisering just nu överbryggar den fantastiskt spännande resan från vanlig digital marknadsföring till intelligent marknadsföring som effektiviserar hela hantverket. Ja, där etablerar vi ett nytt buzzword. Intelligent marknadsföring. Låt oss återkomma till det när vi ses på Internet i Fokus! 

Talare: Alexandra Bylund – Mama Said &  Isabelle Edlund – Youviame

Denna gången är det Isabelle Edlund – grundare av det nya Matchmakingappen Youviame som låter dig ta makten över dina vänners dejtingliv genom att matcha ihop dina singelvänner med andra singlar och bestäm vad de ska göra på sin första dejt.

Isabelle Edlund är serieentreprenör och företagsrådgivare som älskar internet och dess oändliga möjligheter, med passion inom design, kommunikation och onlinemarknadsföring. Ska bli riktigt spännande att få höra om hennes resa till framgång, om dejting-appen Youviame, digitala strategier och framtidsplaner!

Talare: Pauline Wallander & Marcus Smith – SocialView

Annonsering i sociala medier är inget nytt under solen. Men hur kan företag mäta och använda data på rätt sätt för att ta sin annonsering till the next level? Kasta excel-arken och börja mäta det som egentligen betyder någonting.

Vi minns än idag när knappen “marknadsför inlägg” dök upp på Facebook. Sen dess har mycket förändrats, men företag står kvar än idag med ålder, kön & plats som målgruppsfaktorer och räckvidd, likes och klick samlas frenetiskt i excel-ark och presenteras som resultat.

För att göra sociala medier rättvisa och kunna använda det som fullkomlig försäljningskanal, behövs det röras om i grytan. KPIer behöver ändras, målgrupper måste omdefinieras och insikter bör samlas och analyseras på ett helt nytt sätt. Utifrån detta kan nya kreativa annonseringslösningar skapas, som gör att företag får ut den data och mäter de resultat som faktiskt betyder någonting.

Talare: Simon Beyer – Ingager

Användandet av sociala medier utvecklas och förändras i en takt som gör det utmanande för många företag och varumärken att behålla sin relevans.

Dagens användare undviker i allt högre grad att kommunicera via öppna plattformar för att istället använda sig av meddelandetjänster som tillåter dem att kommunicera med en eller flera personer i en privat miljö. Genom att använda chatbotar får företag möjlighet att kommunicera och skapa värde för användaren på plattformar som Facebook Messenger, Instagram, Kik och Snapchat. Att ha förståelse kring chatbotar och hur man ska använda dem kommer bli en nödvändighet för alla som arbetar marknadsföring på sociala medier.

Talare: Elin Ekstedt – FEW Agency

Oavsett bransch är det därför av största vikt att du redan från start tänker igenom var du vill marknadsföra dig, varför och hur.

Att analysera din webbplats och din digitala kommunikation är inte alltid det lättaste om du inte vet hur eller var du ska mäta – eller i vilken ordning. Mängden data är idag så stor att webbplatsägare som vill ta reda på effekten av sin kommunikation har svårt att veta vilken data de ska titta på – eller så har de helt enkelt varken energin eller tiden att sätta sig in i det.

Därefter bör du fundera på vilka resultat du vill uppnå och hur dessa resultat kan mätas. Och det är här det ofta går snett. Handen på hjärtat; vet du verkligen hur dina senaste tre kampanjer gick under året?

BREAKOUT SESSIONS 13:00-13:30

Talare: Tommi Grønkjær Christiansen – Resultify
In todays marketing landscape data is everywhere. From website clicks and e-commerce sales, to loyalty programs and ratings. Even with all this data at our fingertips most analysis, specially within digital marketing, is done with Google Analytics and focuses on explaining the past. With predictive analytics and marketing mix modelling we move from analysing the past to making predictions for the future. In this 30 min talk Tommi takes us through the basis of statistical modelling also showing how data directly from Google Analytics can be applied.

Talare: Daniel Lazic – Convertor
Reklamen är död, skanderas det lite då och då. Men vad betyder det egentligen? Convertor förklarar hur vår tids marknadsföring bör se ut för att slå an hos dagens konsumenter samt hur man skapar kommunikation som upplevs relevant och personlig vid varje kontaktyta.

Talare: Olof Lönnroth – NetRelations

Alla pratar om Design Thinking och vi som designar digitala upplevelser har aldrig varit mer populära. Design och innovation är bland det hetaste som finns just nu. Design- och digitalbyråer köps upp av storföretag på löpande band och vi sätter hoppet till kreatörerna att lösa många av våra stora samhällsutmaningar genom att starta designlabb i mängder. Ändå läggs många labb snart ner igen i brist på lönsamhet. Innovativa strategier och koncept förblir allt för ofta pappersprodukter och ser inte dagens ljus.

I denna breakout-session med NetRelations Director of UX Olof Lönnroth tittar vi närmare på vad som krävs för att ta till vara på kreativitetens möjligheter och samtidigt säkerställa att vi skapar värde på riktigt. Vi utforskar hur vi framgångsrikt kan förflytta designkompetens i våra organisationer, från att vara en beställningsvara till att bli en strategisk kärnkompetens.

Talare: Kristoffer Fredriksson – 24HR

Det pågår en gigantisk upprustning av företags digitala system. Ibland kan uppgiften kännas övermäktig men det går att få till en bra start med ganska liten insats. Det viktiga är att inte ge sig på att förändra för förändrandets skull.

KONFERENS, EFTERMIDDAG 13:30-17:00

Talare: Karin Zingmark – Zingmark Consulting
Tiden då ledningen kunde delegera kommunikation till en kommunikationsavdelning som paketerade och förde ut företagets budskap är sedan länge förbi. I dagens medielandskap måste företag bli kommunikativa fullt ut genom att lyssna, analysera världen utanför, ta till sig av kundinsikter och driva förändring i en ständigt pågående dialog med både medarbetare, kunder och omvärld. Karin Zingmark delar med sig av konkreta tips och råd för hur man bygger en kommunikativ organisation  – en förutsättning för framgång i dagens medielandskap.

Talare: Thomas Moen – United Influencers

Thomas will show us his marketing method developed over the last 16 years in the industry. Thomas has broken down what actually works into a 3-Step formula. Showing us how to find the right message, to the right people and how to reach those people and convert them to customers.

Thomas belives that the best marketing is when you focus on building a real relationship with your audience, and offer them your products and services only after your earned it. And you earn that opportunity by giving value, by giving advice and by actually giving a crap about the people you are communicating with. That is what trust marketing is all about.

Talare: Anders Mildner – Altitude Meetings

Något håller på att förändras i medielandskapet. Journalistiken krisar ekonomiskt samtidigt som propaganda och virala lögner fyller våra informationsflöden. 

Men vad är det egentligen som händer – och vad beror utvecklingen på? Vad står på spel och vad är det vi behöver veta? Anders Mildner ger bakgrunden och analysen till valårets viktigaste mediefråga och berättar om en utveckling som kommer att beröra hela samhället.

Talare: Callum McCahon – Born Social

With social media in a state of constant evolution, this talk is going to explore what the social landscape will look like in 2018.

The digital market constantly evolves, now more than ever. Being able to stay ahead on trends gives you the opportunity to reach new customers, keep your regulars and optimize your sales. 

As the digital technology advances the use of interaction with customers has become essential. Engaging and reaching target groups has become central for companies and brands. That is why you already, today, should start implementing these trends into the digital strategic planning process. It’s not enough being well-ahead, being well-prepared makes the difference!

We’ll start by looking at how the platforms themselves are evolving and how people’s behaviours are changing.

From there we will take a step back and take a macro view of what’s happening in social, and how brands will therefore need to shift their approach in order to succeed. From influencers to paid media, we’ll look at everything you need to know about social in 2018.

The talk will cover:

  • The five big shifts in social media as we move into 2018.
  • The impact on how users behave on social.
  • What it all means for brands and marketers.

Talare: Lisbeth Chawes – Komfo

Why are marketers getting so excited about Facebook Live? Because it’s a great and really simple way to communicate brand stories and build relationships with fans and followers. Live video is a great way to interact with your viewers, answer their questions, hear what have to say and really get your message out there!

The simple fact is, that people love watching video wich gives your current followers a great opertunity to keep up with your brand and new people to discover you. Your followers are able to receive notifications when you go live and even before so they know to tune in to your broadcasts at just the right time.

To guide us through a successful ”Live Video Strategy” we are proud to welcome Lisbeth Chawes – Director of Marketing & Partners at Komfo in Denmark.

Talare: Pär Sikö – Jayway & Torill Kornfeldt – Kornfeldt Media

Vilka trender och teknikskiften kan vi förvänta oss att se nästa år? Hur kommer tekniken, och hur vi interagerar med den, att se ut i framtiden? I takt med att tekniken berör ännu fler delar av våra liv och efterhand som nya grupper får tillgång till den så kommer både vår syn på teknik att utvecklas och förändras. Dessutom kan vi vänta oss stora språng inom många olika områden den närmsta tiden. Kommer vi fortfarande att använda mobiltelfoner och surfplattor om tio år? Hur kommer vi som konsumenter att förhålla oss till tekniken och kan vi förvänta oss några omvälvande beteendemönster? 
Pär Sikö berättar om virtuell och förstärkt verklighet samt chatbotar ur ett teknik- och marknadsföringsperspektiv och vetenskapsjournalisten Torill Kornfeldt lyfter fram ett par stora, övergripande tekniktrender och hur de formas av allt från science fiction till politiska omsvängningar, i en inspirerande, engagerande och visionär föreläsning.